Yrityksen tehokkaaseen mainostamiseen tarvitaan oikeanlaiset materiaalit ja välineet. Markkinointi on yksi tärkeimmistä uuden yrityksen menestykseen vaikuttavista tekijöistä. Hyvin suunnitellut, brändin ilmeeseen sopivat markkinointimateriaalit voivat auttaa luomaan yhteyden ihanteellisiin asiakkaisiin, kasvattaa tuotteiden tai palvelujen tunnettuutta sekä brändin uskottavuutta ja luoda positiivista pöhinää yrityksen ympärille.
Mitkä siis ovat pienyritykselle sopivia markkinointimateriaaleja? Seuraavassa tutustumme kuuteen tärkeimpään välineeseen, jotka jokaisen pienyrittäjän kannattaa hankkia – etenkin jos olet vasta aloittamassa yritystoimintaa.
- Logo
- Käyntikortit
- Verkkosivusto
- Postikortit ja flyerit
- Esitteet
- Sosiaalinen media
1. Logo
Logon voi mieltää yrityksen kasvoiksi. Logo näkyy kaikissa yritystoimintaan liittyvissä materiaaleissa (kuten kotisivuilla, käyntikorteissa ja brändätyissä vaatteissa). Lisäksi se on ensimmäinen visuaalinen elementti, jonka asiakkaat liittävät yrityksen brändiin. Yrityksen kasvoina toimiminen tarkoittaa, että logo on tärkein kaikista käytössäsi olevista markkinointivälineistä.
Kaikki logot eivät silti ole samanarvoisia: et voi kyhätä kokoon yleisluontoista, huolimattomasti toteutettua tai epäammattimaista logoa ja odottaa sen tuottavan hyviä tuloksia. Jos haluat logon mainostavan yritystoimintaasi tehokkaasti, voimistavan brändin tunnettuutta ja luovan yhteyden asiakkaisiin, logon täytyy olla hyvin suunniteltu ja ilmentää brändin tyyliä asiamukaisesti.
Tämä tarkoittaa, että omiin tarpeisiin räätälöity logo kannattaa tilata ammattilaiselta, ellet satu itse olemaan suunnittelija. Kyse on tietysti investoinnista, mutta se kannattaa tehdä. Oikeanlainen logo vahvistaa brändiä ja tekee yrityksestä mieleenpainuvamman. Lisäksi se on mittaamattoman arvokas osa pienyrityksesi brändäystä myös tulevina vuosina.
VistaPrintin vinkki
Etkö oikein tiedä, mistä ammattisuunnittelijan voisi löytää? Vistan 99designs-asiantuntijaverkoston avulla takaat pienyrityksellesi ainutlaatuisen ilmeen.
2. Käyntikortit
Kun logosi on valmis, voit suunnitella muut markkinointimateriaalit käyntikorteista alkaen. Käyntikorttia varten tarvitset oman logon, yhteystiedot ja käsityksen itsellesi sopivasta kortin koosta. Näillä tiedoilla voit suunnitella käyntikortin, jotta pääset luomaan ensimmäiset yhteydet asiakkaisiin ja levittämään sanaa liiketoiminnastasi.
Käyntikortit ovat uskomattoman monikäyttöinen markkinointiväline, joista on hyötyä monella eri tavalla:
- Luo korteilla yhteys asiakkaisiin. Tämä perinteinen tapa on myös yksi tehokkaimmista tavoista hyödyntää käyntikortteja. Kun tapaat uusia mahdollisia asiakkaita tai yhteistyökumppaneita, anna heille yhteystietosi ja muut tarvittavat tiedot käyntikortin muodossa.
- Kasvata yrityksesi näkyvyyttä paikallisesti. Monet pienyritykset luottavat paikalliseen markkinointiin, mikä onnistuu mainiosti käyntikorttien avulla. Voit esimerkiksi jättää käyntikorttisi paikallisen kahvilan tiskille tai supermarketin ilmoitustaululle. Voit myös esitellä itsesi (ja yrityksesi) muilla paikallisille yrittäjille ja pyytää lupaa jättää korttisi esille. Mitä enemmän käyntikortteja lähialueella kiertää, sitä enemmän näkyvyyttä yritys saa – ja sitä tehokkaampaa markkinointisi on.
- Mainosta yritystäsi lennossa. Tilaisuuksia yritystoiminnan markkinointiin voi ilmetä silloin, kun sitä vähiten odottaa. Jos pidät käyntikortteja mukanasi, olet aina valmis tarttumaan tilaisuuteen. Saatat esimerkiksi tavata toiminnastasi kiinnostuvan sijoittajan kahvilan jonossa tai mahdollisia uusia asiakkaita lomamatkalla. Jos olet valmistautunut ottamalla mukaan käyntikortteja, voit hyödyntää tapaamiset ja mainostaa yritystäsi lennossa kasvattaen brändisi tunnettuutta.

3. Verkkosivusto
Suurin osa ihmisistä hakee lisätietoja yrityksistä internetin kautta. Siksi hyvin suunnitellut kotisivut ovat välttämättömyys. Verkkosivusto antaa yrityksellesi uskottavuutta, minkä lisäksi se on kätevä keino tiedottaa tuotteista ja tarjouksista, rakentaa asiakkaiden luottamusta ja osoittaa, miksi heidän kannattaa asioida juuri sinun kanssasi.
Verkkosivusto on yhtä näkyvä markkinointiväline kuin logosi, joten sivuston suunnitteluun kannattaa panostaa. Jos sinulla ei ole kokemusta verkkosuunnittelusta, harkitse ammattimaisten verkko suunnittelu palvelujen hyödyntämistä. Näin voit olla varma, että valmis sivusto vastaa toiveitasi ja tuottaa toivottua tulosta.
Sivuston rakenteen ja visuaalisen ilmeen tehokkuus riippuu yrityksesi tyypistä ja asiakkaista. On kuitenkin jotakin yleismaailmallisia elementtejä, jotka kotisivuille on hyvä sisällyttää:
- Oma brändi. Jotta verkkosivusto toimisi tehokkaana markkinointityökaluna, ihmisten on pystyttävä yhdistämään se juuri sinun yritykseesi. Varmista, että hyödynnät brändisi väripalettia ja omaa logoa kaikilla sivuilla.
- Yhteystiedot. Verkkosivustolle on lisättävä samat yhteystiedot kuin käyntikorttiin, mukaan lukien sähköpostiosoite, puhelinnumero ja osoite.
- Tietoa meistä -osio. Verkkosivusto tarjoaa erinomaisen tilaisuuden kertoa mahdollisille asiakkaille, kuka sinä olet. Paras tapa tietojen antamiseen on lisätä Tietoa meistä -osio, jossa kerrotaan yrityksesi tarina.
- Tiedot tuotteista ja palveluista. Yrityksen omien tietojen lisäksi kotisivuilla on annettava tietoa siitä, yritys tekee: tämä tarkoittaa, että sivuilla on esiteltävä kaikki tarjolla olevat palvelut ja/tai tuotteet. (Yritystoimintamallistasi riippuen tämä voi kattaa myös kyseisten palvelujen ja tuotteiden myymisen suoraan sivustolla.)
- Aukioloajat. Jos sinulla on kivijalkakauppa, asiakkaiden on tunnettava aukioloaikasi. Lisää aukioloajat kotisivuille helposti löydettävään kohtaan.
- Sometilien nimet. Lisää sivuille linkkejä sosiaalisen median profiileihin, jotta asiakkaat voivat ottaa vaivatta yhteyttä sinuun.
4. Postikortit ja flyerit
Postikortit ja flyerit kuuluvat kaikkein monikäyttöisimpiin markkinointimateriaaleihin, joista on hyötyä etenkin paikallisessa markkinoinnissa ja eri tapahtumissa. Postikortit ja flyerit ovat käyntikortteja suurempia, joten niihin voi sisällyttää enemmän tietoa yrityksestä, mielenkiintoisia visuaalisia elementtejä ja jopa kampanjatarjouksia. Lisäksi ne kulkevat helposti mukana käyntikorttien tapaan. Voit antaa pinon postikortteja muille paikallisille yrityksille uusien asiakkaiden houkuttelemiseksi, tai voit kokeilla brändin näkyvyyden kasvattamista jättämällä flyereita paikallisille ilmoitustauluille. Voit myös sujauttaa postikortteja ja flyereita ostoskasseihin ja asiakkaiden tilauksiin saadaksesi asiakkaat palaamaan liikkeeseen. Postikortit sopivat erittäin hyvin myös suoramarkkinointiin postitse. Ne erottuvat yleensä tehokkaasti muista viesteistä kokonsa ja viimeistelynsä ansiosta, mikä helpottaa asiakkaiden huomion kiinnittämistä.
Postikorttien ja flyerien monet eri tyylit, viimeistelyvaihtoehdot ja paperien painot tarjoavat paljon valinnanvaraa. Tilausmäärä riippuu siitä, mitä kulloinkin markkinoit. Ajattomia ja moneen tilanteeseen sopivia postikortteja ja flyereita kannattaa tilata kerralla suurempi määrä kuin silloin, kun on kyse vain rajoitetun ajan voimassa olevasta tarjouksesta.

5. Esitteet
Toisinaan asiakkaille täytyy välittää suurempi määrä markkinointiin liittyvää tietoa, joka on kuitenkin mahdutettava kompaktisti mukana kulkevaan muotoon. Tällöin kätevin valinta ovat esitteet.
Esitteillä yritystä voi mainostaa monin eri tavoin. Voit kertoa esitteessä esimerkiksi yrityksesi tarinan – samaan tapaan kuin Tietoa meistä -osiossa kotisivuillasi. Esitteen avulla voit myös antaa yksityiskohtaisempaa tietoa tietystä tuotteesta tai palvelusta, mainostaa tulevaa tapahtumaa tai esitellä toimintaa mahdollisille sijoittajille.
VistaPrintin vinkki
Kun esitteesi on kerran suunniteltu, et joudu aloittamaan koko prosessia alusta, kun haluat mainostaa uutta tuotetta tai palvelua. Riittää, että vaihdat kuvat ja tekstin toista tuotetta varten, päivität alennuskoodin tai vaihdat päivämäärän vastaamaan uutta tapahtumaa. Vaihtoehtoisesti voit lisätä QR-koodin, joka vie asiakkaat haluamallesi sivulle lukemaan uutisia ja päivityksiä.
6. Sosiaalinen media
Etenkin aloittelevalle pienyritykselle on elintärkeää varmistaa näkyvyys verkossa, joten kotisivujen laatimisen lisäksi kannattaakin olla aktiivinen sosiaalisessa mediassa. Mieti ensin, mitkä alustat sopivat parhaiten yrityksellesi. Instagram on upean visuaalinen shoppailuun kannustava alusta. Jos sinulla on tyylikkäitä tuotekuvia, Instagram voi olla juuri oikea valinta. Tarvitsetko mahdollisuuden julkaista päivityksiä yritystoiminnasta niin, että voit myös luoda henkilökohtaisemman yhteyden asiakkaisiin? Valitse Twitter tai Facebook. Jos vietät itse paljon vapaa-aikaa TikTokissa, voit luoda yrityksellesi oman tilin ja jakaa TikTokissa opasvideoita tai näyttää, mitä yrityksessäsi tapahtuu kulissien takana. Oli toimialasi mikä tahansa, some on tärkeä mainoskanava, joka auttaa kasvattamaan yleisöä, muodostamaan yhteyden asiakkaisiin ja esittelemään yrityksen tarjoamia tuotteita ja palveluja. Tutustu maksuttomaan VistaCreate-palveluun: sen avulla luot somejulkaisuille yksilöidyt mallipohjat, jotka saavat sisältösi erottumaan edukseen.
