Viisi tapaa pienyrityksen kasvattamiseen

Arvioitu lukuaika: 3 minuuttia

Pienyrityksen perustaminen on jännittävää aikaa. Yritystoiminnan käynnistäminen on kuitenkin vain osa laajempaa kuviota. Kun yritys on saatu toimimaan, on löydettävä paras tapa luoda yhteys ideaalisiin asiakkaisiin ja sitouttaa heidät – se varmistaa yrityksen kasvun jatkuvuuden.

Lue viisi vinkkiämme pienyrityksen kasvattamiseen. Niistä on hyötyä, oli kyse sitten uudesta yrityksestä tai pyrkimyksestä viedä oma yritys uudelle tasolle.

  1. Aloita markkinointisuunnitelmasta.
  2. Kasvata diginäkyvyyttä.
  3. Etsi uusia yhteistyömahdollisuuksia.
  4. Kokeile erilaisia markkinointistrategioita.
  5. Hyödynnä nykyistä asiakaskuntaasi.

1. Aloita markkinointisuunnitelmasta

Ennen kuin ryhdyt toimiin liiketoimintasi kasvattamiseksi tarvitset markkinointisuunnitelman. Voit pitää sitä yrityksen etenemissuunnitelmana. Pienyrityksen markkinointisuunnitelman pitää auttaa sinut nykyisestä tilanteesta (uudesta, kasvuun tähtäävästä yrityksestä) varsinaiseen tavoitteeseesi (kukoistava yritys, jolla on paljon asiakkaita ja tuloja). Lisäksi suunnitelmalla varmistetaan, että kaikki käytetyt strategiat ja taktiikat auttavat sinua pääsemään tavoitteeseen.

Pienyrityksen markkinointisuunnitelman on sisällettävä kaikki tiedot, joita yrityksen tehokkaaseen markkinointiin ja kasvattamiseen tarvitaan. Näitä tietoja ovat esimerkiksi seuraavat:

  • Yrityksen asiakkaat. Kuka on ihanteellinen asiakkaasi? Mitä tarkemmin määrittelet markkinoinnin kohderyhmän, sitä tehokkaampaa markkinointi on.
  • Yrityksen kilpailijat. Ketkä kilpailevat samoista markkinoista kuin sinä? Miten he ottavat yhteyttä asiakkaisiisi? Mitä enemmän tiedät kilpailijoistasi, sitä paremmin pystyt tekemään omasta yrityksestäsi asiakkaille parhaan vaihtoehdon.
  • Yrityksen markkinointistrategia ja tavoitteet. Mitä markkinointistrategioita aiot hyödyntää luodaksesi yhteyden kohdeasiakkaisiisi? Mitkä ovat kyseisten strategioiden tavoitteet? Ellet ole varma siitä, mitä haluat saavuttaa markkinoinnilla, markkinointistrategian onnistumista on vaikeaa arvioida.

Muista myös, että markkinointisuunnitelma voit muuttua ja kehittyä ajan kuluessa. Valmis suunnitelma kuitenkin tarjoaa pienyrityksesi kasvulle selkeät suuntaviivat. Suunnitelma myös varmistaa, että tekemäsi toimenpiteet vievät sinut kohti tavoitteitasi.

2. Kasvata diginäkyvyyttä

Diginäkyvyys on olennaisessa asemassa pienyrityksen kasvun kannalta. Digihankkeet ovat monelle pienyrittäjälle kuitenkin toissijaisia, kun he alkavat rakentaa yritystoimintaansa. Mikset varaisi nyt riittävästi aikaa digistrategian priorisointiin? Keskity diginäkyvyytesi kasvattamiseen, jotta voit rakentaa suhteita, luoda yhteyksiä uusiin asiakkaisiin ja kasvattaa myyntiä vakioasiakkaille.

Yrityksen näkyvyyttä verkossa voi kasvattaa monella eri tavalla: voit aloittaa seuraavasta muistilistasta.

  • Optimoi kotisivusi. Kaikki verkkosivuillasi vierailevat ihmiset ovat mahdollisia uusia asiakkaita. Etsi siis tapoja näiden ihmisten sitouttamiseen ja houkuttele kotisivuille lisää kävijöitä. Voit esimerkiksi perustaa blogin, joka tarjoaa hyödyllistä tietoa kohdeyleisöllesi. Voit myös asentaa keskustelubotin vastaamaan yleisiin asiakaskysymyksiin tai modernisoida verkkokauppaasi sujuvoittaaksesi asiakkaan ostokokemusta.
  • Hyödynnä sosiaalista mediaa. Yksi markkinoinnin kultaisista säännöistä on sitouttaa kohdeyleisö siellä, jossa se jo valmiiksi on: nykyään yleisö on somessa. Sosiaalinen media on mahtava tapa luoda yhteys uusiin asiakkaisiin ja vaalia vanhoja asiakassuhteita. Lisäksi se on yksi parhaista tavoista kasvattaa pienyrityksen toimintaa. Aloita sisällön luominen ja keskustelu alustoilla, joita asiakkaasi käyttävät eniten. Tarjoa sometiliesi seuraajille lisäksi kannustimia (kuten erikoisalennuksia), jotka rohkaisevat heitä asioimaan yrityksesi kanssa.
  • Kokeile mainontaa sosiaalisen median kanavilla. Somekanavilla postaaminen on loistava tapa luoda yhteys omaan yleisöön. Jos kuitenkin haluat tehdä brändiäsi tutuksi uusille asiakkaille, somemainonta voi olla erinomainen vaihtoehto. Koska somen mainosalustojen (kuten Facebook- ja Instagram-mainosten) avulla on helppo yksilöidä, räätälöidä ja kohdistaa mainontaa, kasvatat brändisi näkyvyyttä varmasti sellaisten ihmisen keskuudessa, joista todennäköisimmin tulee yrityksen asiakkaita.

3. Etsi uusia yhteistyömahdollisuuksia

Liiketoiminnan kasvattaminen voi olla vaikeaa, mutta onneksi sitä ei tarvitse tehdä yksin. Voit auttaa kasvattamaan pienyrityksen toimintaa tehokkaasti tekemällä yhteistyötä yritysten kanssa, jotka eivät ole kilpailijoita (mutta joilla on samanlainen asiakaskunta). Näin teet brändiäsi tunnetuksi uusille mahdollisille asiakkaille ja kasvatat näkyvyyttäsi.

Oletetaan esimerkiksi, että omistat orgaanisen mehubaarin ja haluat houkutella paikalliset terveysintoilijat liikkeeseesi. Voit ottaa yhteyttä läheisiin kuntosaleihin tai fitness-studioihin ja tiedustella, voitko järjestää heidän tiloissaan pop-up-tapahtuman. Näin heidän asiakkaansa voivat maistella mehujasi ja tutustua samalla pienyritykseesi. Ehkä sinulla on juomien verkkotilauspalvelu, jonka ympärille haluat luoda positiivista pöhinää. Voit ottaa yhteyttä ateriapakkausyrityksiin ja kysyä, ovatko he valmiita sisällyttämään tuleviin ateriapakkauksiin näytteen juomistasi (sekä tarjouskoodin), jotta asiakkaat pääsevät kokeilemaan juomiasi illallisen yhteydessä.

Kun otat yhteyttä mahdollisiin yhteistyökumppaneihin, muista aina esitellä selvästi, mitä lisäarvoa yhteistyö kanssasi tarjoaa. Mitä sellaista voit tarjota kumppanillesi (ja tämän asiakkaille), joka kannustaa aloittamaan yhteistyön kanssasi? Mieti, voisitko antaa yhteistyökumppanille prosenttiosuuden tämän kautta hankitusta myynnistä, mainostaa kumppanin yritystoimintaa somessa tai antaa uusille asiakkaille alennusta ensimmäisestä tilauksesta.

VistaPrintin vinkki

Kun olet käynnistänyt yhteistyön, muista mainostaa sitä. Voit ilmoittaa uudesta hankkeesta sähköpostikirjeessä, kivijalkakaupan julisteissa tai muutamissa somepostauksissa. VistaCreate-palvelun avulla suunnittelet helposti postauksen, joka heijastaa kummankin brändin tyyliä.

4. Kokeile erilaisia markkinointistrategioita

Ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa pienyrityksen kasvattamiseen. Strategia, joka saa yhden yrityksen löytämään satoja uusia asiakkaita, ei välttämättä hyödytä toista lainkaan. Jos siis haluat kasvattaa yritystoimintaasi tehokkaasti, yksi parhaista keinoista on kokeilla erilaisia strategioita, kunnes löydät omalle yrityksellesi ja asiakkaillesi sopivimman.

Saatat esimerkiksi huomata, että sisältömarkkinointistrategiasi tuottaa aina luotettavia liidejä, jotka onnistut muuttamaan maksaviksi asiakkaiksi. Jostakin syystä esitteesi eivät kuitenkaan tuota samaa tulosta. Ehkä huomaat, että omat ständit eri markkinatapahtumissa kasvattavat myyntiä todella paljon…mutta uusi digimainoskampanja ei kasvata tuloja samalla tavalla.

Muista, että ei ole olemassa yhtä yleistä tai taattua tapaa kasvattaa yritystä. Siksi kannattaa kokeilla erilaisia markkinointistrategioita, kunnes löytää itselleen parhaiten sopivan.

5. Hyödynnä nykyistä asiakaskuntaasi

Nykyiset asiakkaasi tietävät jo, millaista on asioida kanssasi, olipa kyse palvelujesi tilaamisesta tai tuotteittesi ostamisesta. Jos he jatkavat edelleen asioimista kanssasi, se tarkoittaa heidän olevan tyytyväisiä kokemukseensa. Miksi et siis hyödyntäisi nykyistä asiakaskuntaasi liiketoiminnan kasvattamiseen?

Pyydä vakioasiakkaitasi suosittelemaan yritystä ystävilleen ja perheenjäsenilleen, tai kannusta heitä kirjoittamaan arvostelu Googleen tai Yelpiin. Etsi uskollisimmat asiakkaasi ja pyydä heitä kirjoittamaan suositus kotisivuillesi tai – mikä parempaa – tallentamaan suositusvideo, jota voit jakaa somekanavillasi. Muista aina kiittää asiakkaita avusta sopivalla kannustimella, kuten ilmaistuotteella tai alennuksella palvelun hinnasta.