Suurtulosteiden suunnitteluvinkkejä hyödyntämällä kiinnität asiakkaiden huomion

Arvioitu lukuaika: 6 minuuttia

Juttelimme Vistan 99designs-palvelun luovan johtajan Tristan LeBretonin kanssa ja pyysimme häneltä vinkkejä nettikaupan mahdollisuudet maksimoivan verkkosivuston luomiseen. Tristanin neuvot lukemalla opit luomaan sivuston, joka toimii hyvin, houkuttelee asiakkaita ja sopii brändisi tyyliin.

Suurtulosteet ovat uskomattoman tehokas väline tärkeiden viestien välittämiseen ja ihanneasiakkaiden huomion kiinnittämiseen. Niillä voi rohkaista ihmisiä toimimaan, oli kyse sitten vaateliikkeesi alennusmyynnissä shoppailemisesta, ravintolasi tapahtumaan osallistumisesta tai kuntosalisi kuukausijäsenyyden hankkimisesta.

Kyltit, banderollit ja julisteet eivät silti ole kaikki samanveroisia: suurtulosteidesi vaikutus riippuu siitä, miten hyvin ne on suunniteltu. Jos haluat suunnitella suurtulosteet, jotka tekevät asiakkaisiin vaikutuksen – ja auttavat saavuttamaan yrityksesi tavoitteet – noudata näitä kolmea suurtulosteiden suunnitteluvinkkiä.

  1. Kontrasti saa painatuksen erottumaan selkeästi.
  2. Visuaalinen hierarkia osoittaa ihmisille, mikä osa on luettava ensin.
  3. Luettavuus varmistaa, että ihmiset ymmärtävät lukemansa.

1. Kontrasti saa painatuksen erottumaan selkeästi

Tristanin mukaan ”kontrastin luominen on tehokas menetelmä sen varmistamiseksi, että suurtuloste on luettavissa nopeasti ja helposti. Voit luoda kontrastia värien avulla välttämällä samankaltaisten tai toisiaan täydentävien värien (kuten oranssin tekstin ja punaisen taustan) asettamista päällekkäin. Yhdistä sen sijaan värejä, jotka erottuvat toisistaan, ja laita esimerkiksi punainen teksti valkoiselle taustalle.”

Suuren kontrastin luova malli takaa hyvän luettavuuden; sen ansiosta viesti kirjaimellisesti erottuu ympäristöstään. Nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että taustalla kannattaa käyttää tummia värejä ja tekstissä vaaleampia värejä (tai päinvastoin). Tämä on paras tapa luoda suurtulosteeseen vahva kontrasti.

Jos mallissa on vaikkapa valkoista tekstiä mustalla taustalla, teksti ”ponnahtaa” tummasta taustasta esiin. Tämä tekee lukemisesta huomattavasti helpompaa. Jos toisaalta taas painattaa laivastonsinistä tekstiä mustalle taustalle, teksti ei erotu ja asiakkailla on vaikeuksia lukea sitä. Mikäli asiakkaat eivät saa tulosteen tekstistä heti selvää, he todennäköisesti jatkavat kulkuaan ja viesti hukkuu ympäristön hälinään.

Seuraavassa on joitakin väriyhdistelmiä, jotka voivat luoda suurtulosteeseen hyvän kontrastin:

  • musta ja valkoinen
  • musta ja keltainen
  • sininen/laivastonsininen ja valkoinen
  • vihreä ja valkoinen.

Voit myös pyrkiä luomaan lisäkontrastia kokeilemalla eri elementtejä, joiden avulla voit kiinnittää huomion suurtulosteen tiettyihin osiin. Jos esimeriksi olet suunnittelemassa banderollia mainostaaksesi lähestyvää alennusmyyntiä, voit hyödyntää tummaa taustaa ja vaaleaa tekstiä. Lisää banderolliin sitten vaalea neliö, jossa on tumma teksti: näin ihmisten huomio kohdistuu viestin kyseiseen osaan (kuten alennusprosenttiin ”–50 %”).

Visuaalisen kontrastin luominen vaaleita ja tummia värejä käyttämällä kiinnittää asiakkaiden huomion ja takaa myös sen, että huomion kohdistettuaan asiakkaat pystyvät lukemaan viestin vaivatta.

2. Visuaalinen hierarkia osoittaa ihmisille, mikä osa on luettava ensin

Asiakkaiden on pystyttävä lukemaan suurtulosteen viesti. Yhtä tärkeää on kuitenkin se, miten viesti luetaan. Tällöin on kysymys visuaalisesta hierarkiasta,

jonka mukaan kokoa ja mittasuhteita hyödyntämällä voi osoittaa viestin eri osien tärkeyden. Suurtulosteiden suunnittelussa visuaalisen hierarkian avulla kannattaa korostaa viestin tärkeimpiä tietoja ja ohjata samalla sitä, minkä kohdan viestistä asiakkaat lukevat ensimmäiseksi.

Tekstin koon säätely on helppo tapa soveltaa hierarkiaperiaatetta suunnitteluun. Suurin fontti kiinnittää lukijan huomion ensimmäiseksi – siksi viestin tärkein osa on kirjoitettava kaikkein suurimmilla kirjaimilla. Vähemmän tärkeät osat voi sitten kirjoittaa pienemmillä fonteilla niiden tärkeysjärjestyksen mukaan.

Merkitystä on myös sillä, mihin ja miten teksti asetellaan. Monissa kielissä ihmiset lukevat vasemmalta oikealle ja ylhäältä alas. Voit ilmaista eri tekstikohtien tärkeyden tehokkaasti sijoittamalla suurimman (ja tärkeimmän) tekstin yläosaan ja pienentämällä tekstikokoa vähitellen alas mentäessä.

Ajatellaan, että suunnittelet vaikkapa julistetta, jossa mainostat ravintolasi lounaan uutta erikoisannosta. Painata ”Erikoisannos”-teksti suurin kirjaimin suurtulosteen yläreunaan. Kerro annoksesta sitten tarkemmin pienemmällä fonttikoolla julisteen keskiosassa. Alareunaan voit lopuksi lisätä ravintolasi yhteystiedot.

Johtopäätös? Kun kyse on visuaalisesta hierarkiasta, mikä tahansa elementti kiinnittää ohikulkijan huomion sitä todennäköisemmin, mitä suurempi ja selkeämmin erottuva se on.

VistaPrint-vinkki

Jos et ole varma, miten voit hyödyntää visuaalista hierarkiaa suurtulosteiden suunnittelussa, mallipohjista on paljon apua! Ne on valmiiksi suunniteltu hierarkiaperiaatteen mukaisesti. Tarvitsetko apua alkuun pääsemiseen? VistaPrintillä on satoja suurtulosteiden mallipohjia, jotka auttavat aloittamaan suunnittelun viipymättä!

3. Luettavuus varmistaa, että ihmiset ymmärtävät lukemansa

Kuten kävi jo ilmi, asiakkaiden on pystyttävä lukemaan viesti tarkasti, jotta mainos olisi tehokas. Vaikka kontrastilla ja visuaalisella hierarkialla on suuri vaikutus siihen, pystyykö asiakas lukemaan suurtulosteen, luettavuuteen vaikuttavia elementtejä on muitakin.

Mitä nämä elementit sitten ovat? Seuraavassa on lueteltu joitakin seikkoja, joilla voi olla huomattava merkitys suurtulosteen luettavuuden – ja siis myös tehokkuuden – kannalta:

  • Fontti. Fonttia tärkeämpiä suunnitteluelementtejä ei juuri ole. ”Fonttien valinta voi olla suurtulosteen onnistumisen kannalta olennaista”, Tristan sanoo. Jotkin fontit ovat muita helppolukuisempia. Esimerkiksi Arialin kaltainen, yksinkertainen sans serif -fontti on helpompi lukea kuin käsin kirjoitettua muistuttava kirjasintyyli (kuten Pinyon Script). Tämä koskee erityisesti tilanteita, joissa asiakkaat lukevat tulostetta kauempaa. Jos haluat suunnitella mahdollisimman helppolukuisen suurtulosteen, valitse varsin yksinkertainen fontti. Jos päädyt kuitenkin käsin kirjoitetun näköiseen kirjasintyyliin, muista valita suurempi tekstikoko.
  • Tila. Voi tuntua houkuttelevalta täyttää julisteen, banderollin tai kyltin koko pinta-ala tärkeillä tiedoilla. Jos kuitenkin yrität mahduttaa suurtulosteeseen liikaa elementtejä, siitä tulee visuaalisesti sekava ja asiakkaiden näkökulmasta hankala lukea. Hyödynnä suunnitellessasi siis tyhjää tilaa. ”Täyteen ahdetut suurtulosteet ovat paljon vaikeampia lukea, joten älä pelkää jättää tulosteeseen tyhjää tilaa”, Tristan sanoo. ”Pyri jättämään pinta-alasta noin 30–40 % tyhjäksi. Näin varmistat, että logosi ja viestisi kaltaiset tärkeät elementit erottuvat selvästi.”
  • Pienet ja isot kirjaimet. Vain isojen kirjainten käyttö voi olla tehokas tapa kiinnittää huomio tiettyyn sanaan tai lauseeseen. Jos kuitenkin käytät ISOJA KIRJAIMIA LIIKAA, NE VOIVAT LOPULTA TEHDÄ TEKSTISTÄ VAIKEALUKUISEMMAN. (Huomasitko, mitä tarkoitimme?)
  • Kirjaimien korkeus. Kirjaimien korkeus määrittää sen, miten helppolukuinen suurtulosteestasi tulee: mitä korkeampia kirjaimet ovat, sitä helpompi viesti on lukea kaukaa. Seuraava taulukko antaa jonkinlaisen käsityksen kirjainten korkeuden ja asiakkaiden lukuetäisyyden välisestä suhteesta:

Johtopäätös? ”Luettavuus on varmasti tärkein elementti suurtulosteiden suunnittelussa”, Tristan sanoo. ”Suurtulosteessa on kyse halutun viestin välittämisestä selkeästi ja nopeasti, joten kaikki suunnitteluvaiheen päätökset on tehtävä tätä seikkaa silmällä pitäen.”

Lisäideat suunnitteluun auttavat sinua ottamaan kaiken irti suurtulosteesta

Tarvitsetko lisätietoa siitä, miten voisit suunnitella mahdollisimman tehokkaan suurtulosteen? Seuraavassa on muutama vinkki, jotka kannattaa muistaa suunnitteluprosessin aikana:

  • Inspiroi asiakkaita toimimaan värivalintojen kautta. Väreillä on todella suuri merkitys. ”Väreihin liittyy tiettyjä psykologisia, tunne-elämää koskevia ja kulttuurikohtaisia merkitysvivahteita, jotka voivat vaikuttaa kuluttajan käyttäytymiseen ja ostopäätöksiin”, Tristan huomauttaa. Haluatko siis tehdä suurtulosteestasi mahdollisimman tehokkaan? Hyödynnä värien merkitysvivahteita omaksi eduksesi. Jos esimerkiksi haluat ihmisten innostuvan tulevasta alennusmyynnistäsi, sisällytä suurtulosteeseen punaista, joka liitetään innostukseen ja kiihtymykseen. Jos haluat, että suurtulosteesi herättää asiakkaiden luottamuksen, käytä sinistä väriä – se liitetään luotettavuuteen ja uskottavuuteen.
  • Mieti, mihin suurtuloste laitetaan esiin. Kun suunnittelet suurtulostetta, on tärkeää pitää mielessä sen lopullinen sijoitusympäristö ja antaa kontekstin ohjata suunnitteluvalintoja. ”On ehdottoman tärkeää ymmärtää, miten ja missä suurtulostetta katsellaan”, Tristan sanoo. ”Näkevätkö ohikulkijat tulosteen auton ikkunan läpi vai ohi kävellessään? Kilpaileeko se huomiosta vilkkaassa ostoskeskuksessa vai ripustatko sen lähikorttelin hiljaisemmalle ostoskadulle? Vastausten tunteminen auttaa valitsemaan kontekstin kannalta tehokkaimman ja sopivimman koon, muodon ja mallin.”
  • Käytä suurtulosteita brändisi vahvistamiseen. Suurtulosteet ovat hyvä tilaisuus vahvistaa brändisi tunnettuutta asiakkaiden keskuudessa: hyödynnä tilaisuus siis tehokkaasti. ”Suurtuloste on suunniteltava yhdenmukaiseksi brändielementtien kanssa, joita ovat esimerkiksi logo, fontit, brändin värit ja jopa sen äänensävy”, Tristan neuvoo. ”Vaikka tavoite on, että suurtuloste erottuu selvästi, sen on myös selvästi kuuluttava brändiisi. Tämä yhtenäinen ilme takaa, että viestisi ovat tunnistettavia ja luovat yleisön mielessä kuvan brändin luotettavuudesta.”
  • Hyödynnä suunnittelussa luovuutta. Suurtulosteen on kiinnitettävä ihanneasiakkaiden huomio. Jotta se onnistuisi, sinun on keksittävä omaperäisiä ideoita suurtulosteiden suunnittelua varten. Päästä luovuutesi valloilleen! Mieti, millä uusilla ja erilaisilla tavoilla voit välittää viestisi ja luoda vaikuttavan tuotteen; mitä uudenlaisemmalta, raikkaammalta ja innovatiivisemmalta suurtulosteesi näyttää, sitä paremmin se kiinnittää asiakkaiden huomion ja johtaa yritykselle positiivisiin tuloksiin.