Keskustelimme äskettäin kolmen VistaCreate-asiantuntijan kanssa. VistaCreate on maksuton työkalu, jonka avulla näyttävän some-sisällön luominen onnistuu nopeasti ja helposti… myös ilman aikaisempaa suunnittelukokemusta. VistaCreate tarjoaa käyttöösi tuhansia valmiita mallipohjia eri some-alustoja varten. Valittuasi niistä mieleisesi voit lisätä mukaan valokuvia, videoita ja grafiikkaa kattavasta mediakirjastosta ja muokata siten kustakin julkaisusta ihanteellisen juuri omalle yrityksellesi. Tässä artikkelissa Sandra Iakovleva (Head of Content Marketing), Maria Petrova (Social Media Team Lead) ja Oksana Tunikova (Brand Manager) jakavat omat vinkkinsä sosiaalisen median hyödyntämiseksi tehokkaimmalla mahdollisella tavalla.
Oletpa sitten pyörittänyt omaa yritystäsi jo vuosikymmenien ajan tai vasta äskettäin käynnistänyt pienen sivubisneksen, sosiaalinen media on yksi tehokkaimmista ja edullisimmista tavoista markkinoida yritystäsi. Olet ehkä käyttänyt henkilökohtaista Instagram- tai Facebook-tiliäsi jo vuosien ajan. Sosiaalisen median hyödyntäminen yrityksesi markkinoinnissa vaatii kuitenkin erilaista lähestymistapaa.
Voit käyttää sosiaalista mediaa moniin eri tarkoituksiin: brändisi rakentamiseen, uskottavuuden vahvistamiseen, asiakassuositusten ja “puskaradiomarkkinoinnin” generoimiseen tai olemassa olevien asiakassuhteiden lujittamiseen. Vaihtoehtoisesti voit yksinkertaisesti vain houkutella somen avulla uusia kävijöitä verkkosivustoosi, missä vierailijoista voi hyvinkin tulla yrityksesi uusia asiakkaita.
“Sen lisäksi, että julkaiset postauksia sosiaalisessa mediassa, muista käyttää somea myös vuorovaikutukseen yleisösi kanssa. Ole läsnä, vastaa viesteihin ja toimi vuorovaikutteisesti kaikkien ihmisten kanssa, jotka osoittavat kiinnostusta brändiäsi kohtaan,” Sandra sanoo.
Tämä artikkeli sisältää hyödyllisiä some-vinkkejä ja tosielämän esimerkkejä pienyrittäjille. Toivomme, että ne inspiroivat sinua ja auttavat keksimään kiinnostavia ideoita, joiden avulla voit luoda aidosti houkuttelevia julkaisuja ja päivityksiä.
- Valitse verkkoalusta, joka sopii pienyrityksellesi parhaiten.
- Kasvata yleisöäsi.
- Ylläpidä seuraajiesi kiinnostusta.
- Pysy uskollisena omalle brändillesi.
- Käytä tarvittaessa valmiita mallipohjia.
- Kiinnitä huomiota postauksesi ajankohtaan.
- Luo yhteyksiä muihin pienyrittäjiin.
1. Valitse verkkoalusta, joka sopii pienelle yrityksellesi parhaiten
Jokaisella some-alustalla on omat vahvuutensa. Siksi onkin tärkeää, että mainostat yritystäsi sille sopivampien kanavien kautta. “Sinun kannattaa ehkä keskittyä yhteen tai kahteen some-alustaan, jotta voit omistaa enemmän aikaa niille kanaville, jotka ovat tehokkaimpia juuri oman yrityksesi kohdalla,” Sandra neuvoo. Hän suosittelee valitsemaan kanavat sen perusteella, missä kohdeyleisösi viettää eniten aikaa.
Tässä on yleiskatsaus tärkeimmistä sosiaalisen median alustoista. Siitä voi olla apua päättäessäsi, mitkä niistä sopivat parhaiten omalle yrityksellesi.
- Twitter sopii parhaiten lyhyiden viestien kirjoittamiseen ja siten esimerkiksi linkkien jakamiseen, keskustelun avaamiseen ja kommenttiketjuihin vastaamiseen. Se auttaa ihmisiä pysymään kartalla yrityksesi kuulumisista ja saamaan ajantasaista tietoa uusista tarjouksista, tuotteista tai aikataulun muutoksista.
- Instagram on sopiva verkosto inspiroivien visuaalisten sisältöjen julkaisuun. Se voi toimia myös ostoalustana: kun julkaiset kuvan tuotteesta, voit liittää mukaan linkin kyseiselle tuotesivulle omassa verkkosivustossasi. Asiakkaiden ei tarvitse kuin klikata ja siirtyä ostoksille! Kun luot julkaisuja Instagramiin, valitse brändiäsi lujittavat ja tuotettasi parhaiten edustavat kuvat, ja keskustele sitten asiakkaidesi kanssa kommenteissa. Instagram Stories -tarinoiden avulla voit myös tarjota seuraajillesi intiimin kurkistuksen yritystoimintaasi: voit vastata usein kysyttyihin kysymyksiin, järjestää virtuaalisen vierailun työhuoneellesi tai raportoida asiakkaiden kokemuksista.
- Facebook mahdollistaa monia samoja toimintoja kuin muutkin alustat, mutta ne löytyvät kaikki samasta paikasta. Voit julkaista kuvia ja videoita, käydä keskusteluja, tehdä yritystoimintaasi koskevia päivityksiä ja kertoa erikoistarjouksista. Facebook on sopiva paikka luoda positiivista pöhinää yrityksesi ympärille ja pyytää asiakkaita kirjoittamaan arvosteluja tai tykkäämään sivustasi. Näin sivusi näkyy myös asiakkaittesi Facebook-ystäville, mikä voi kasvattaa omaa asiakasvirtaasi. Oletko järjestämässä jotakin tapahtumaa joko myymälässäsi tai netissä? Levitä sanaa siitä luomalla Facebook-tapahtuma ja kerää samalla tietoja tapahtumasta kiinnostuneiden ihmisten määrästä. Voit myös lisätä Facebook-sivullesi ”Osta nyt” -painikkeen ja luoda linkin verkkosivustosi tuotteisiin Facebookin julkaisujen kautta.
- Pinterest on erittäin visuaalinen käyttöympäristö. Shopify-palvelun mukaan yli 90 % Pinterest-käyttäjistä suunnittelee ostoksia tämän alustan avulla. Monet ihmiset käyttävät Pinterestiä hakeakseen inspiraatiota, kun he ovat sisustamassa kotiaan, etsimässä uusia reseptejä, tutkimassa uusia hiustyylejä tai meikkitrendejä tai suunnittelemassa häitään. Jos sinulla on siis kyseisillä aloilla toimiva yritys (kuten pitopalvelu, sisustusliike, kampaamo tms.), Pinterest-tilin perustamista kannattaa harkita vakavasti.
- TikTok on sosiaalisen median alusta, jossa käyttäjät voivat päästää luovuutensa valloilleen videoiden, musiikin ja ääniefektien avulla. Jos haluat antaa asiakkaillesi kurkistuksen yrityksesi kulissientakaiseen toimintaan tai kuvata vaikkapa opasvideon, TikTok voi olla juuri sinulle sopiva alusta.
VistaPrint-vinkki
Jos uskot, että yrityksesi hyötyy näkyvyydestä kahden tai useamman some-kanavan kautta, ota kaikki irti jokaisesta luomastasi julkaisusta. Voit muuttaa visuaalisen sisältösi laajuutta ja käyttötarkoitusta eri kanavia varten muutamalla klikkauksella hyödyntämällä VistaCreaten kaltaista työkalua.
2. Kasvata yleisöäsi.
Kun luot uutta some-tiliä, aloita seuraamalla omia perheenjäseniäsi ja ystäviäsi ja pyydä heitä jakamaan julkaisusi tai tilisi omille kontakteilleen. Maria suosittelee myös, että pyydät asiakkaita seuraamaan yritystäsi sosiaalisessa mediassa ja antamaan sinulle näkyvyyttä oman tilinsä kautta. “Pyydä aina uskollisia asiakkaitasi kirjoittamaan arvostelu brändistäsi ja mainitsemaan sinut julkaisussa. Heistä kaikki eivät toki noudata pyyntöäsi, mutta osa tekee sen aivan varmasti. Ihmiset tekevät yllättävän usein palveluksia vain siksi, että he todella pitävät jostakin brändistä. Tällä tavoin voit rakentaa yhteisöäsi.” Voit myös kannustaa ihmisiä puhumaan brändistäsi tarjoamalla heille jonkin lahjan tai erikoistarjouksen – esimerkiksi lisäämällä heidät mukaan arvonnan osallistujiin, jos he jakavat viimeisimmän Instagram-postauksesi omaan tarinaansa ja merkitsevät mukaan kaksi ystäväänsä.
Muista sisällyttää some-tiliesi linkit mukaan verkkosivustoosi tai blogiisi, ja lisää tilien tiedot myös kaikkeen tuottamaasi viestintään, kuten uutiskirjeisiin, postikortteihin, noutoruokalistoihin ja muihin vastaaviin materiaaleihin. Maria ehdottaa myös sähköpostimarkkinoinnin käyttöä some-yleisösi kasvattamiseen. “Jos sinulla on lista asiakkaidesi sähköpostiosoitteista, kutsu heidät seuraamaan some-sivujasi. Huomaa kuitenkin, että ihmiset ovat usein tarkkoja ajankäyttönsä suhteen, ja he tarvitsevat hyvän syyn seurata jotakin tiettyä brändiä.” Muista siis mainita, mitä he saavat seuraamalla sinua – olipa kyseessä sitten etuoikeutettu pääsy seuraavaan alennusmyyntiisi tai koodi ilmaista toimitusta varten.
Tästä huolimatta sinun tulee kuitenkin asettaa laadukas sisältö etusijalle seuraajien lukumäärän sijaan. “Ne ajat ovat ohi, kun pelkkä seuraajamäärä oli sosiaalisen median keskeinen menestyskriteeri”, Maria toteaa. Vaikka myös sosiaalisen median yleisön määrä onkin tärkeä, oleellisinta on keskittyä sellaisen sisällön luomiseen, joka herättää vastakaikua seuraajissasi ja sitouttaa heitä brändiisi, Maria painottaa. “Tällainen lähestymistapa johtaa normaalisti joka tapauksessa myös yleisön koon kasvuun.”
Toinen tapa kasvattaa seuraajakuntaasi on tehdä yhteistyötä muiden brändien, vaikuttajien tai mielipidejohtajien kanssa. Oksana neuvoo kiinnittämään huomiota mahdollisen yhteistyökumppanin yleisön laatuun ja valitsemaan kumppanuuksia yhteisten arvojen perusteella. “Tee myös oma taustatarkistuksesi brändille ennen yhteistyön aloittamista.” Varsinaisten kumppanuuksien muodostamisen lisäksi voi olla hyvä kartoittaa muut tärkeät some-tilit, joiden seuraaminen on hyödyllistä. Luo yhteyksiä oman toimialasi merkittäviin some-vaikuttajiin, alueesi muihin yrittäjiin tai ihailemiisi bloggaajiin. Jos nämä tilit alkavat puolestaan seurata sinua, se voi auttaa kasvattamaan yleisöäsi vieläkin enemmän.
3. Ylläpidä seuraajiesi kiinnostusta.
Kun olet päättänyt, mikä some-alusta toimii parhaiten omalla kohdallasi, ja olet löytänyt oman äänesi, on tärkeää jatkaa keskustelua ja pitää seuraajien kiinnostusta yllä. Yksinkertaisin keino seuraajajoukon kasvattamiseen on aktiivisena pysyminen. Luo mielenkiintoisia päivityksiä, järjestä mainoslahjakilpailuja tai tarjoa eksklusiivisia palveluja tai alennuksia omille seuraajillesi. Parhaassa tapauksessa seuraajasi tykkäävät julkaisuistasi, jakavat ne muille, twiittaavat ne edelleen tai julkaisevat niitä omilla tileillään, mikä kasvattaa tavoittamasi asiakaskunnan laajuutta. Mieti myös, voisitko esittää yleisölle kysymyksiä tai pyytää palautetta: ihmiset osallistuvat kilpailuihin ja esittävät mielipiteensä mielellään.
Hyvä esimerkki tästä on Sally’s Cottages. Tämä lomamökkiyritys järjestää ”Cottage Giveaway” -lahjakilpailuja Facebookissa joka kuukausi. Palkintona on ilmainen yöpyminen yrityksen majoituspaikoissa. Some-kilpailuun osallistumiseksi seuraajien on vastattava kysymykseen kommenteissa, minkä jälkeen voittaja valitaan satunnaisesti. Tällainen markkinointi varmistaa, että seuraajat jaksavat jatkossakin kiinnostua yrityksen Facebook-sivusta, ja se houkuttelee yrityksen sivuille uusia seuraajia joka kuukausi.
Sandra lisää myös, että trendien aallonharjalla pysyminen auttaa houkuttelemaan uusia seuraajia ja sitouttamaan olemassa olevia asiakkaita. “Aina ei tarvitse olla “trendikäs”, mutta sosiaalisen median ajankohtaisten trendien tunteminen auttaa sinua luomaan huomiota herättäviä postauksia.”
4. Pysy uskollisena omalle brändillesi.
Brändisi on uniikki… ja some-julkaisujesi tulisi heijastaa tätä. Jotta kaikki julkaisusi vastaisivat hyvin brändin imagoa, Sandra suosittelee yhdenmukaisen visuaalisen tyylin määrittämistä. “On houkuttelevaa kokeilla eri visuaalisia tyylejä huomion herättämiseksi, ja voit toki kokeilla uusia lähestymistapoja – mutta varmista silti, että brändisi tyyli ja “ääni” pysyvät jokseenkin yhdenmukaisina. Määrittele äänensävy ja estetiikka, jotka sopivat juuri omalle brändillesi kuin hansikas käteen.”
Yksi tapa varmistaa, että sosiaalisen median resurssit tuntuvat oikealta brändillesi, on luoda pienyrityksellesi tyyliopas. Sinulla saattaa jo olla sellainen omalle brändillesi (mahtavaa, jos näin on!). Mieti tässä tapauksessa, kuinka voit soveltaa sitä myös sosiaalisessa mediassa. Ehkä voit käyttää samaa fonttia Instagram-tarinoissasi kuin sähköpostimarkkinoissasi. Tai voit valita kuvitustyylin, joka toimii kaikessa ympäristöissä some-animaatioista aina verkkosivuston sisältöön.
VistaPrint-vinkki
Jos käytät VistaCreate-palvelua, Brand Kit -työkalun avulla on helppo pitää kaikki brändisi elementit käden ulottuvilla. “Tämä auttaa valtavasti pitämään yllä johdonmukaisuutta logojen, fonttien ja värien suhteen luodessasi brändin visuaalisia elementtejä”, Sandra sanoo.
5. Käytä tarvittaessa valmiita mallipohjia.
Yksi Sandran tärkeimmistä sosiaalisen median neuvoista on visuaalisuuden tehokas hyödyntäminen. “Häikäisevä tai epätavallinen visuaalinen elementti parantaa huomattavasti mahdollisuuksiasi herättää käyttäjän huomio hänen selatessaan syötteitään missä tahansa some-ympäristössä. Huomiota herättävä sisältö edistää vuorovaikutteisuutta, ja nykypäivänä visuaalisuus on kaiken A ja O.”
Kaikilla pienyritysten omistajilla ei luonnollisestikaan ole kokemusta graafisesta suunnittelusta. Sandra myöntääkin, että voi olla ylivoimaista oppia hyödyntämään monipuolisesti jokaisen sosiaalisen alustan työkaluja ja ominaisuuksia. Onneksi valmiit mallipohjat ovat erinomainen vaihtoehto pienyritysten omistajille. VistaCreaten kaltaisen palvelun avulla voit valita mallin haluamallesi some-alustalle ja muokata sitä sitten omien tarpeidesi mukaisesti.
“Mallipohjat ovat ammattisuunnittelijoiden luomia… sinun tarvitsee vain tehdä niistä omannäköisiäsi. Valmiin sisällön työstäminen on paljon helpompaa kuin aloittaminen tyhjästä”, Sandra toteaa. Lisäksi VistaCreate tarjoaa käyttöösi laajan valikoiman valokuvia, joista voit valita haluamasi omaa malliasi varten. “Sinulla on kaikki tarvitsemasi elementit, vaikka et olisikaan ammattisuunnittelija tai valokuvaaja.”
6. Kiinnitä huomiota postauksesi ajankohtaan.
Sosiaalisesta mediasta on hyötyä vain, jos postaustesi julkaisuajat ovat yhdenmukaisia seuraajiesi verkkoaktiivisuuden kanssa. (Tunnetko kuuluisan sanonnan: ”Jos metsässä kaatuu puu ja kukaan ei ole kuulemassa, kuuluuko ääntä ollenkaan?” Hyödynnä tätä logiikkaa myös some-postauksiisi!) Jos kukaan ei ole verkossa silloin, kun julkaiset postauksen, onko sillä mitään vaikutusta? Vaikutusta voi olla, mutta paljon mahdollisuuksia keskusteluun ja vuorovaikutukseen jää varmasti käyttämättä.
Ei riitä, että postaat silloin kuin muistat, tai silloin, kun sinulla on hetki vapaata. Sisällytä markkinointisuunnitelmaasi some-kalenteri, koska julkaisujen säännöllisyys on lähes yhtä tärkeää kuin niiden laatu. Yritä siis julkaista sisältöä useaan kertaan viikossa, ja pyri vaihtelemaan julkaisujen sisältöä. Miksi et välillä twiittaisi mielenkiintoista sisältöä edelleen sen lisäksi, että kerrot uutisia yrityksestäsi ja keskustelet asiakkaittesi kanssa?
Hyödynnä alustakohtaista analytiikkaa ja seurantatyökaluja, jotta ymmärrät, milloin yleisösi on aktiivisimmillaan. Voit suunnitella julkaisuaikataulusi tämän mukaan. Jos uutta sisältöä julkaistaan silloin, kun seuraajasi ovat sosiaalisessa mediassa, he käyvät katsomassa, kommentoimassa, tykkäämässä ja jakamassa postausta paljon todennäköisemmin kuin siinä tapauksessa, että he huomaavat sen tunteja tai päiviä alkuperäisen julkaisuajankohdan jälkeen. Integroi tämä tieto osaksi sosiaalisen median kalenteriasi ja some-markkinointityökalua, jotta voit varmistaa julkaisujesi johdonmukaisuuden.
Reaaliaikaiset päivitykset ovat seuraajien mielestä usein kiinnostavia, koska he haluavat ehtiä tykkäämään julkaisusta tai kommentoimaan tai jakamaan sitä ystävilleen ensimmäisenä. Sopiva ajoitus on kaikki kaikessa, kun on kyse sosiaalisesta mediasta. Kiinnittämällä huomiota julkaisuaikoihin voit ylläpitää asiakkaittesi kiinnostusta tehokkaammin.
7. Luo yhteyksiä muihin pienyrittäjiin
Yksi sosiaalisen median tärkeimmistä eduista on, että se edistää verkostoitumista. Tämä on totta etenkin LinkedIn-palvelun kohdalla. LinkedIn on tarkoitettu ammattilaisille, ja sen avulla voi luoda kontakteja muihin yrittäjiin. Alustasta on erityistä hyötyä mielipidevaikuttamisessa, ja tämä lähestymistapa voikin tehdä yrityksestä oman toimialansa merkittävän vaikuttajan. LinkedIn tarjoaa mahdollisuuden blogata, perustaa keskusteluryhmiä ja julkaista päivityksiä, jotka auttavat vakiinnuttamaan asemaa asiantuntijana.
LinkedIn-palvelussa (kuten muissakin some-ympäristöissä) kannattaa miettiä kohdeyleisöä, jonka huomion haluaa herättää. Kohdeyleisölle voi tarjota hyödyllistä ja merkityksellistä tietoa, mikä auttaa myös vahvistamaan omaa brändiä ja asiantuntija-asemaa. Yksi LinkedInin eduista on, että sen kautta voi tutustua kontaktien ammattiin ja työnkuvaan. Kun näet, kuka reagoi julkaisemaasi sisältöön, saat myös tarkemman kuvan siitä, kenen kanssa olet tekemisissä. Näistä ihmisistä voi ajan myötä kehittyä hyviä yhteistyökumppaneita tai uskollisia asiakkaita.
Sinulla on toivottavasti nyt parempi käsitys siitä, miten voit luoda yhteyksiä asiakkaisiin ja vahvistaa brändiäsi sosiaalisen median avulla! Muista, että asiakkaiden sitouttaminen brändiin vaatii vuorovaikutusta. Asiakkaille on osoitettava, että heidän ajastaan ja mielenkiinnon kohteistaan välitetään. Käytä brändiä varten luomaasi ääntä asiakkaiden kiinnostuksen herättämiseen ja ylläpitämiseen. Mausteeksi voi lisätä upeita kuvia, luovaa tekstiä ja hauskoja emojeja, jotka antavat yrityksesi imagolle eloa ja auttavat rakentamaan asiakasuskollisuutta.