Pienyritysten maailma muuttuu jatkuvasti toimialasta riippumatta. Vuonna 2020 pienyrittäjät muokkasivat sitkeästi tarjontaansa ja toimintaansa koronaviruspandemian takia. Tämä muuntautumiskyky kannatteli yrittäjiä vielä vuonna 2021, jolloin yleisö myös innostui uudestaan ostoksille paikallisissa ja pienyrityksissä. Nyt tarkastelemme, mitä muutoksia pienyritysten toimintaan on odotettavissa vuonna 2022.
Teimme hiljattain yhteistyötä tunnetun tulevaisuustutkijan Andrew Grillin kanssa. Hän on ennustanut, mitkä päätrendit vaikuttavat pienyritysten toimintaan seuraavien viiden vuoden aikana. Grill huomauttaa, että pandemia on muuttanut kuluttajien käyttäytymistä pysyvästi ja antanut sysäyksen pienyritysten toimintatapojen uudistamiseksi. Koska pienyritykset ovat osoittautuneet ketteriksi, ne pystyvät hyödyntämään muutosta omaksi parhaakseen.
Seuraavassa kerromme, miltä pienyritysten tulevaisuus näyttää seuraavan viisivuotiskauden aikana.
- Kuntosali- ja kuntovalmennusyritysten on valmistauduttava päälle puettavan virtuaalitodellisuusteknologian käyttöönottoon ja panostettava edellisvuosien tapaan kotitreenipalveluihin ja -laitteisiin.
- Luovan alan yritysten ja käsityöläisten on tutustuttava helppokäyttöiseen, laajemmin saatavilla olevaan 3D-tulostukseen.
- Remontti- ja sisustusammattilaiset voivat odottaa räätälöityjen ja yksilölliseen tarpeeseen perustuvien toimeksiantojen kasvavan. Heidänkin kannattaa tutustua varaosien hankintaa helpottaviin 3D-tulostusratkaisuihin.
- Mitä tulee hyvinvointiyrittäjiin, Grill uskoo, että suurin osa kuluttajista käyttää tulevaisuudessa päälle puettavaa teknologiaa saadakseen reaaliaikaisia tietoja omasta terveydestään. Lisäksi Grill ennustaa digitaalisten lääkeannostelijoiden käytön kasvavan, mikä voi auttaa parantamaan ääniohjausta.
- Ravintoloiden ja kahviloiden on valmistauduttava siihen, että robotti- ja automaatioteknologia otetaan nopeasti käyttöön juomien ja ruokien valmistuksessa.
Oletko valmis aloittamaan valmistautumisen tulevaan? Seuraavassa luetelluilla tavoilla voit varmistaa, että pienyrityksesi on valmis uutta vuotta – ja tulevia vuosia – varten.
- Etsi uusia mahdollisuuksia ja pyri oppimaan mahdollisimman paljon uutta.
- Hyväksy muutos.
- Vahvista verkkonäkyvyyttä tai luo omat sivut, jos et vielä ole verkossa.
- Keskity ilmaiseen somemarkkinointiin.
Etsi uusia mahdollisuuksia ja pyri oppimaan mahdollisimman paljon uutta
Grill kehottaa pienyrittäjiä kohentamaan digitaitojaan joko kurssille osallistumalla tai pyytämällä apua oman toimialan kokeneemmalta mentorilta. Taitojen kasvattaminen maksaa itsensä kyllä takaisin, koska elämme jatkuvasti muuttuvassa maailmassa.
Toinen tapa mukautumis- ja reaktiokyvyn kasvattamiseen on etsiä ja luoda uusia mahdollisuuksia. Keskellä pandemiaa näimme, kuinka monenlaiset pienyritykset mukautuivat tilanteeseen: esimerkiksi kuntosalit alkoivat tarjota etätunteja ja vuokrata kuntopyöriään paikallisille asiakkaille.
Yhteistyö muiden ammattilaisten kanssa avaa myös uusia ovia. Voit esimerkiksi myydä toisen valmistajan tuotteita omassa verkkokaupassasi tai yhdistää voimasi paikallisen kuntosalin kanssa ja järjestää pop-up-kuntoilutapahtuman; tapoja pienten paikallisyritysten toiminnan tukemiseen – ja oman yritystoiminnan vauhdittamiseen – on lukemattomia.
Hyväksy muutos
Pohtiessaan tulevia muutoksia Grill ehdottaa, että pienyrittäjät alkaisivat testata uuden teknologian käyttöä. Hän myös suosittelee tutustumaan siihen, miten automaatio voi muuttaa fyysisessä liiketilassa toimivien ja konkreettisia prosesseja hyödyntävien pienyrittäjien työtä. Jos mahdollista, Grill suosittelee nimittämään yritykselle oman datapäällikön. Tällä tavalla yrityksessä on aina joku, jonka tehtävä on ymmärtää nyt saatavilla olevaa dataa ja tietää, mitä yritys tulevaisuudessa tarvitsee.
Vahvista verkkonäkyvyyttä tai luo omat sivut, jos et vielä ole verkossa
Kuluneiden vuosien sulkutilojen aikana teimme pienyrittäjille kyselyjä, joiden perusteella monet olivat hyödyntäneet aikaa verkko- ja somesivujensa päivittämiseen. Nyt on sopiva aika panostaa verkkonäkyvyyteen, jos et ole päivittänyt sivustoasi yritystoimintasi aloittamisen jälkeen tai jos sinulla ei vielä ole omaa sivustoa. Muista, että verkkosivut ovat liikkeesi virtuaalinen näyteikkuna. Luo sivuille siis sama tunnelma, josta kävijät voivat nauttia liikkeessäsi. Verkkosivustosi pitää olla muutakin kuin pelkkä verkkokauppa: sisällytä sivuille Tietoja meistä -sivu, asiakasarvioita sekä laadukkaita valokuvia. Varmista myös, että sivulta löytyvät kaikki asiakkaan tarvitsemat tiedot (kuten yhteystiedot ja aukioloajat).
VistaPrint-vinkki
Jos tarvitset apua pienyrityksen verkkosivuston suunnitteluun tai päivittämiseen, Vistan 99designs-ammattilaisilta saat asiantuntevaa apua.
Keskity ilmaiseen somemarkkinointiin
Sosiaalinen media on mahtava ilmainen markkinointikanava kaikentyyppisille pienyrityksille: sen kautta voi esitellä uusia tuotteita, olla yhteydessä asiakkaisiin tai järjestää nettikilpailuja mainoslahjoista. Olemme kuulleet, että useat pienyrittäjät ovat alkaneet käyttää enemmän aikaa ja energiaa somesisältöjen luomiseen, oli kyse sitten laadukkaiden tuotevalokuvien ottamisesta Instagramiin tai kysymyksiä ja vastauksia sisältävien videoiden lataamisesta Facebookiin. Monet pienyrittäjät ovat myös kertoneet kokeilleensa edullisia markkinointityökaluja sosiaalisessa mediassa tai Google Ads -mainosten muodossa. Ne ovat hyviä vaihtoehtoja, jos olet valmis käyttämään mainontaan hieman rahaa.
VistaPrint-vinkki
VistaCreaten avulla voit luoda peukalon pysäyttäviä ja katseen vangitsevia somepostauksia. Valitse mieleisesi mallipohja ja räätälöi se lisäämällä logosi ja brändisi tyyliä vastaava viesti.