Take away -palvelujen tarjoaminen ravintolassa on hyvä veto yritystoiminnan kannalta. Miten voit muuttaa sen myös mieleenpainuvaksi markkinointimahdollisuudeksi?
Viimeisen vuoden aikana on tapahtunut paljon, ja kriisi on koetellut etenkin ravintola-alaa. On ollut ilahduttavaa nähdä, kuinka ruokapaikat ovat alkaneet tarjota (tai markkinoida voimakkaammin) take away -palveluja vastauksena asiakasmäärien rajoittamiseen, turvavälien pitämiseen, liikkumisrajoituksiin ja muihin sääntöihin.
Voi olla innostavaa lisätä pienyrityksen palveluvalikoimaan jotain uutta, kuten noutoruokapalvelut. Olet saattanut jo huomata, että noutoruoan tarjoaminen ei rajoitu vain annosten pakkaamiseen take away -pakkauksiin. On luotava järjestelmä, jota asiakkaat ja työntekijät voivat noudattaa tilausten tekemiseksi, valmistamiseksi ja noutamiseksi tehokkaasti. Yksi osa järjestelmää voi olla mahdollisuus tilata verkossa. Prosessia on testattava, jotta se on takuulla toimiva ja turvallinen niin, että jokainen asiakas saa positiivisen kokemuksen.
Kun uusi palvelu on varmasti hallinnassa, take away -kokemuksen voi viedä seuraavalle tasolle. Oli kyse sitten bistrosta tai leipomosta, on hyvä varmistaa, että asiakkaat kantavat kotiinsa brändättyjä tuotteita pelkän ruoan lisäksi.
Huolimatta siitä, onko ruokapaikkasi vasta aloittanut noutoruokapalvelun tai miettii jo sen päivittämistä seuraavalle tasolle, tarvitset yhdeksän asiaa erinomaista take away -kokemusta varten.
Kolme välttämätöntä tuotetta erinomaista take away -palvelua varten + kuusi bonusvinkkiä
- Paperikassit
- Tarra-arkit
- Postikortit
- Somepostaukset
- Noutoruokaystävällinen menu
- Helppo tilausjärjestelmä
- QR-koodit kontaktitonta toimintaa varten
- Take away -tilausten noutopiste
- Kannustin tilaamiseen
- PaperikassitAnna asiakkaiden tehdä fyysinen työ: kun he kantavat ruoan kotiin brändätyssä paperikassissa, he mainostavat samalla toimintaasi ilmaiseksi.
- Tarra-arkitTarrat ovat varma tapa sulkea take away -rasiat ja kassit tiiviisti, ja ne tekevät yksinkertaisistakin tarvikkeista brändättyjä markkinointituotteita.
- PostikortitPostikortti on kuin tyhjä taulu, johon voit jättää asiakkaalle kiitosviestin. Vaihtoehtoisesti voit nitoa asiakkaan kuitin brändättyyn postikorttiin ja tehdä siitä vaikka etukupongin.
- SomepostauksetVarmista, että asiakkaasi tietävät sinun tarjoavat take away -palveluja. Yksi helpoimmista tavoista levittää sanaa on käyttää sosiaalisen median kanavia. Ilmoita uudesta palvelusta Instagramissa, Facebookissa ja Twitterissä ja jaa korkearesoluutiokuvia ruoka-annoksista, hyvistä asiakasarvioista ja muista palveluasi koskevista uutisista.
VISTAPRINTIN VINKKI
Luo yksilöllinen aihetunniste ruokapaikkasi take away -ohjelmaa varten ja rohkaise asiakkaita taggaamaan somejulkaisunsa sinun aihetunnisteellasi. Ajattele: #HarjavaltaNoutaa.
- Noutoruokaystävällinen menuVoit joutua säätämään ruokalistaasi niin, että sopii take away -ohjelmaan: kukaan ei pidä pehmenneistä kylmistä ranskanperunoista tai sulaneesta jäätelöstä. Mieti sen sijaan, miten voit varmistaa noutoruoka-annosten olevan yhtä herkullisia kuin ravintolassa nautittavien ruokien. Voit myös luoda joitakin vain noutoruokalistalle lisättäviä herkkuja ja mainostaa niitä. (Kukapa ei tykkäisi kokeilla uusia gourmet-annoksia kotipöydän äärellä?) Esittele päivitetty ruokalistasi esitteessä, johon lisäät myös yhteystietosi, take away -palvelun periaatteet ja valokuvia houkuttelevimmista annoksista.
- Helppo tilausjärjestelmäKun kyse on take away -tilausten tekemisestä, asiakkaille täytyy tehdä siitä mahdollisimman helppoa. Voit lisätä vain noutoruokatilauksille omistetun puhelinlinjan tai alanumeron. Lisää verkkosivuillesi online-tilausmahdollisuus tai aloita yhteistyö jonkin kolmannen osapuolen sovelluksen (esim. Seamless) kanssa.
- QR-koodit kontaktitonta toimintaa vartenJos asiakkaat eivät halua maksaa ennen tilauksen noutoa puhelimessa tai verkossa, voit huolehtia maksusta QR-koodilla, kun asiakas tulee noutamaan tilauksen. Voit helposti painattaa oman uniikin QR-koodisi banderolleihin, ikkunatarroihin ja muualle: näin mahdollistat maksamisen nopeasti ja turvallisesti.
- Take away -tilausten noutopisteLuo vain take away -tilauksille varattu noutopiste sisä- tai ulkotiloihin. Oli kyse sitten yksinkertaisesta lisäpöydästä tai tilauksille varatusta nurkasta kassan vieressä, ohjaa asiakkaat take away -noutopisteeseen selkeillä opasteilla.Lattiatarrat ovat kätevä tapa osoittaa oikea suunta – ja muistuttaa sopivista turvaväleistä.Suunnittele erityinen työasu (T-paidat ja maskit) take away -tilauksia käsitteleville työntekijöille, niin asiakkaat osaavat kysyä apua oikeilta henkilöiltä.Käytä edullisia markkinointimateriaaleja, kuten logolla varustettuja kyniä ja postikortteja, joihin on painettu kiitosviesti ja yhteystietosi. Näin vahvistat yrityksesi brändiä myös take away -palvelun avulla.
- Kannustin tilaamiseenVarmista, että asiakkaat tulevat takaisin: luo erikoistarjouksia tai kanta-asiakasohjelma. Leimaa käyntikortin takaosa joka kerta, kun asiakas käy luonasi. Kiitä asiakkaita uskollisuudesta palkitsemalla kanta-asiakkaat alennuksella tai ilmaisannoksella.