Maailma ja pienyritysten toiminta muuttuvat jatkuvasti. Ehkäpä aloitit toimintasi kahvilana, mutta todellisia menestystuotteitasi ovatkin olleet itse tekemäsi leivonnaiset. Tai kenties joogastudiosi tarjoaa nykyään paljon muutakin kuin joogaa. Jos yrityksesi on muuttunut sen perustamisen jälkeen, voit päivittää brändiäsi esitelläksesi asiakkaillesi sopeutumiskykyäsi, sinnikkyyttäsi ja uusia tuotteitasi.
Jos tuotteesi ja palvelusi ovat kokeneet täydellisen muutoksen, voi olla aika uudistaa brändisi imago kokonaan. Mutta jos haluat vain päivittää brändisi ulkoasua, pieni ilmeen virkistys voi olla riittävä ratkaisu. Tutustu seuraavaan kuuteen syyhyn brändisi uudistamista tai sen ilmeen virkistämistä varten. Käytä sitten sivun alareunassa olevaa päätöksentekokaaviota arvioidaksesi omaa yritystäsi ja päättääksesi seuraavista vaiheista.
Kuusi parasta syytä uudistaa brändisi tai päivittää sen ilme:
- Tuotteesi ovat muuttuneet.
- Haluat yrityksesi pysyvän toiminnassa pitkään.
- Logosi tuntuu vanhentuneelta.
- Brändäyksesi ei erotu joukosta.
- Sinulla on vaikeuksia saada uusia asiakkaita.
- Toimit eri alueilla kuin ennen.
1. Tuotteesi ovat muuttuneet.
Kuvittelepa seuraavaa: aloitit pitopalvelutoimijana, mutta olet laajentanut toimintaasi viikoittaisiin noutoaterioihin ja kotiinkuljetuksiin. Ehkä perustit yrityksesi myydäksesi vaatteita ja asusteita, ja nyt olet laajentanut tarjontaasi muodikkaisiin jalkineisiin. Tai ehkä yrityksesi oli alun perin kausiperusteinen, mutta nyt se toimii ympäri vuoden. Jos nykyinen brändäyksesi tuntuu liian ahtaalta, saattaa olla aika päivittää logosi vastaamaan uusia tuotteitasi.
2. Haluat yrityksesi pysyvän toiminnassa pitkään.
Jos olet keksinyt onnistuneen, ajankohtaisen liikeidean, miten voit varmistaa sen pysyvän toiminnassa jatkuvasti? Käytä brändäystäsi luodaksesi pienyrityksellesi pitkään kestävä imago.
3. Logosi tuntuu vanhentuneelta.
Oman logosi pitäisi olla visuaalinen kuvaus siitä, mitä yrityksesi tekee. Jos tuotteesi ja palvelusi ovat muuttuneet, sen tulisi näkyä uudessa yritysimagossasi. Sen lisäksi, että varsinainen yritystarjontasi muuttuu, myös tyylit muuttuvat. Jos avasit ovesi vuosikymmen sitten, logosi oli todennäköisesti moderni ja kuvasti henkilökohtaista tyyliäsi (ja yritystäsi). Mutta nyt sen väripaletti, kirjasin tai muotoilu voi tuntua vanhanaikaiselta. Harkitse brändin imagosi modernisointia päivitetyllä logolla, joka edustaa nykypäivän muotoilutrendejä.
VistaPrint-vinkki
Tarvitsetko apua logosi päivittämisessä tai sen muuttamisessa kokonaan? Löydä suunnittelija, joka tuo ideasi eloon Vistan 99designs-palvelun avulla.
4. Brändäyksesi ei erotu joukosta.
Brändäys on usein ensimmäinen asia, jonka mahdollinen asiakas näkee pienyrityksestäsi, joten sinun on erotuttava joukosta. Ehkä sinua inspiroi jokin suosikkituotemerkeistäsi, kun alun perin suunnittelit logoa ja mietit oman brändisi imagoa. Suunnitteluideoissa voi aina käyttää esikuvana omia suosikkiyrityksiä. Varmista kuitenkin, että ikioma ilmeesi erottuu joukosta. Jos logosi kirjasinlaji tai väri näyttää samanlaiselta kuin jonkin toisen brändin (etenkin jos se toimii samalla alalla kuin oma yrityksesi), sinun kannattaa harkita sen suunnittelemista uudelleen.
5. Sinulla on vaikeuksia saada uusia asiakkaita.
Jos olet tarjonnut samoja palveluja ja tuotteita samoille ihmisille, brändisi saattaa näyttää kuluneelta tai vanhentuneelta. Ja vaikka olisitkin sopeutunut vastaamaan uusien asiakkaittesi tarpeisiin, brändäyksesi ei ehkä kuvasta sitä.
Voi olla liiankin helppoa pysytellä tutussa ja turvallisessa ja säilyttää nykyinen asiakaskunta entisellään. Mutta jos et tee mitään uudistuksia, et tule houkuttelemaan uusia asiakkaita – varsinkaan siinä tapauksessa, että tarjontasi on muuttunut ja sinulla olisi tilaisuus tavoittaa uudenlaisia asiakkaita. Kun päivität logoasi, pyri löytämään tasapaino nykyisen brändisi ja nykyaikaisempien muotoiluelementtien välillä. Haluat luonnollisestikin nykyisten asiakkaittesi tunnistavan yhä brändisi ja tietävän, mistä sinut löytää.
6. Toimit eri alueilla kuin ennen.
Toiko laajalle levinnyt Instagram-postauksesi tuotteellesi yhtäkkiä kysyntää aivan uusilla alueilla? Oletko laajentanut toimitusvyöhykettäsi sen jälkeen, kun ravintolasi alkoi tarjota kotiinkuljetusta? Tai ehkä äskettäin käynnistetty verkkokauppasi on auttanut asiakkaita eri puolilta maapalloa tekemään ostoksia liikkeessäsi?
Jos yleisösi on kasvanut (ja onnittelumme, jos näin on!), sinun tulisi ottaa askel taaksepäin ja tarkastella brändäystäsi laajemmasta näkökulmasta. Mieti, kuinka brändisi tulkitaan naapurialueella tai jossakin toisessa maassa.
Selvitä, kannattaako sinun PÄIVITTÄÄ BRÄNDIÄSI tai UUDISTAA BRÄNDI KOKONAAN – seuraa tätä päätöksentekokaaviota löytääksesi suositeltava seuraava vaihe.
Onko aika päivittää ilmettäsi?
Joissakin tapauksissa yrityksesi brändiä ei ole tarpeen uusia kokonaan. Brändin päivityksen avulla voit uudistaa grafiikkaa ja tarkentaa viestejäsi muuttamatta brändiäsi kokonaan. Harkitse logon kirjasimen ja värien päivittämistä tai hahmottele iskulausettasi nykyaikaisemmaksi. Modernisoimalla brändisi teet siitä houkuttelevamman laajemmalle yleisölle. Koska sinun ei tarvitse muuttaa mitään varsinaisesta sanomasta, brändin päivitys voi olla yksinkertainen ja edullinen prosessi.
Tristan LeBreton, Vistan 99designs -palvelun taiteellinen johtaja tarjoaa joitakin neuvoja brändisi uudistamiseen. “Kannattaa palata takaisin perusasioiden äärelle ja kysyä itseltäsi joitakin niistä samoista kysymyksistä, joita mietit käynnistäessäsi yritystoimintaasi. Arvioi, välittävätkö logosi ja brändisi yhä viestin siitä, mitä yrityksesi tekee, ja välittyykö tämä viesti aidolla ja onnistuneella tavalla niille ihmisille, jotka haluat tavoittaa. Tämä auttaa sinua määrittämään, miten pitkälle haluat viedä brändin uudistamisprosessin. Minkä tahansa brändin uudistaminen vaatii aikaa ja vaivaa. Sinun kannattaa kuitenkin aina miettiä asioita suuremmassa mittakaavassa ja pyrkiä varmistamaan, että uudistettu logosi luo edustavan kuvan brändistäsi sekä nyt että tulevaisuudessa.”
Onko aika laittaa brändisi uusiksi?
Kuten Tristan toteaa: “Pienyrityksen omistajat ajattelevat usein, että brändin imagon uusiminen on vain isojen yritysten ja kaikille tuttujen tuotemerkkien alaa. Mutta me kaikki kasvamme ja muutumme ajan myötä, eivätkä pienyritykset ole tässä asiassa poikkeus. Brändin ja logon päivittäminen on erinomainen tapa päivittää ja yhdenmukaistaa visuaalista identiteettiäsi niin, että se heijastaa yritystäsi edelleen sen kehittyessä ja kasvaessa.”
Jos päätät, että yrityksesi todella tarvitsee uudenlaisen brändin, tähän vaaditaan enemmän kuin uudelleensuunniteltu logo tai uusi nimi. Harkitse uuden iskulauseen tai sloganin kirjoittamista ja uusien fonttien ja värien valitsemista käytettäväksi brändin tuotteissa (kuten verkkosivusto, sosiaalisen median viestit, myymälän kyltit sekä muut elementit).
Mitä tahansa päätätkin, varmista, että tieto siitä leviää.
Riippumatta siitä, päätätkö luoda strategian brändisi imagon uudistamiseksi tai virkistää brändisi identiteettiä muilla tavoin, on tärkeää saada tieto siitä leviämään. Lähetä asiakkaillesi postikortit uusine ulkoasuineen, luo räväkkä Instagram-postaus, jossa ilmoitat brändisi päivityksestä tai lähetä sähköpostitilaajillesi uutiskirje, jossa kerrot uudesta brändistä.
Varmista, että päivität myös muut markkinointimateriaalisi (kuten käyntikortit, flyerit, banderollit, esitteet jne). Pidä brändin tyyli yhtenäisenä kaikissa materiaaleissa, jotta varmistat onnistuneen ja ammattimaisen uudelleenbrändäyksen.