Joulu lähestyy. Vähittäiskaupan yrityksille joulusesonki sattuu olemaan vuoden vilkkainta aikaa – ja paras mahdollisuus kasvattaa myyntiä.
Tähän aikaan vuodesta pienyrittäjät tekevät kaikkensa saadakseen asiakkaat liikkeelle… ja voikin olla haasteellista erottua joukosta, saada asiakkaat kiinni ja kiinnitä heidän huomionsa. Haasteellista – muttei mahdotonta! Näkemällä vähän vaivaa voit valmistautua kauteen ja tarttua toimeen varmistaaksesi, että yrityksesi erottuu edukseen – ja lisää samalla myyntiä.
Täältä löydät 3 markkinointituotetta, jotka tarvitset erottuaksesi muista tänä jouluna.
1. Vinyylibanderollit
Vinyylibanderollit ovat yksi monipuolisimmista markkinointityökaluista vähittäiskaupan yrityksille. Banderolleja on saatavilla erikokoisina, joten voit ripustaa mainoksesi erilaisiin tiloihin, voit käyttää niitä sekä sisällä että ulkona ja ne ovat täydellinen tapa saada ihmiset innostumaan tulevasta joulukampanjasta tai -tapahtumasta. Lisäksi banderollit ovat loistava keino brändisi esittelyyn ja vahvistamiseen. Hanki brändätyt ja hyvin suunnitellut vinyylibanderollit hyvissä ajoin, olipa kyse tärkeiden joulumyyjäisten mainostamisesta tai ohikulkijoiden huomion kiinnittämisestä houkutellaksesi heidät kauppaasi.
Vistaprintin vinkki
Voit käyttää vinyylibanderolleissa jouluaiheista teemaa – mutta kannattaa myös varmistaa, että malli on brändisi mukainen eli varmista, että logo on näkyvästi esillä. Varmista asiantuntijoiden avulla, että logosi näyttää joulumarkkinointimateriaaleissasi hyvältä Vistaprintin 99designs.
2. Flyerit
Asiakkaat, jotka ovat käyneet ostoksilla kaupassasi ennen joulusesonkia, tekevät todennäköisimmin ostoksensa kaupassasi myös sesongin aikana – kerro siis heille, mitä joulumyynnissäsi on tarjolla, kun he vielä tekevät ostoksia. Flyerion loistava tapa kertoa tulevista tapahtumista, tarjouksista ja kampanjoista. Pidä myyntitiskillä nivaska valmiina tai kiinnitä pari kappaletta näytille ikkunaan tai liikkeesi lähistölle. Tai jos haluat varmistaa, että jokaisella asiakkaalla on lähteissään flyeri mukana, voit sujauttaa sellaisen ostoskassiin.
3. Kanta-asiakaskortit
Pienyrittäjänä tiedät, että joulu on vuoden vilkkainta aikaa. Miksi et palkitsisi asiakkaitasi siitä, että he tekevät kaikki jouluostoksensa liikkeessäsi? Kanta-asiakaskortit ovat loistava houkutella asiakkaita joulunaikaan… ja vaikka vuoden ympäri! Suunnittele malli käyttämällä perinteistä käyntikorttimallia – lisää logo, yrityksen nimi tai muut asiaankuuluvat tiedot kortin yhdelle puolelle. Lisää sitten toiselle puolelle ruudut leimoja tai rei’itystä varten. Anna asiakkaillesi kortit ja kerro heille, että he saavat merkinnän jokaisesta ostoksesta. Kun he ovat saaneet tietyn määrän merkintöjä, heitä odottaa erityinen lahja (kuten merkkituote tai alennus seuraavasta ostoksesta).
Lisää vinkkejä, joiden avulla saat joulusesongista enemmän irti:
Panosta brändättyihin pakkauksiin.
Mikä on ilmaisun “huippusesonki” tärkein sana? Sesonki. Jouluostoksia ei tehdä päivässä… eikä edes viikossa. Monet asiakkaat tekevät jouluostoksia koko sesongin läpi. Joten jos haluat pysyä asiakkaidesi muistissa – ja kannustaa kanta-asiakkaitasi keskittämään jouluostoksensa liikkeeseesi – panosta brändättyihin pakkauksiin. Kun asiakkaat näkevät pakkauksesi (ehkäpä brändätyn paperikassin tai laatikon, jossa on logotarra), se muistuttaa heitä kokemuksesta liikkeessäsi ja saavat heidät palaamaan. Sama pätee myös postitilauksia: Tavallisen laatikon sijaan brändätty pakkaus muistuttaa asiakkaita siitä, mistä he löysivät mahtavan joululahjansa, ja pitää siis yrityksesi asiakkaan mielessä myös sesongin jälkeenkin.
Käytä kekseliäisyyttäsi, kun suunnittelet joulutarjouksia.
Joulusesonkina tarjouksista ei ole pulaa – joka yrittäjällä on jonkinlainen myyntitapahtuma tai tarjouskampanja, jolla se yrittää houkutella asiakkaita. Jos haluat erottua muista, nyt on korkea aika alkaa miettiä joulumyyntistrategiaasi. Älä arkaile käyttää mielikuvitustasi ja kokeilla jotain uutta ja erilaista. Ehkäpä sen sijaan, että tarjoaisit 15 % alennusta kaikista tuotteista, sekoitatkin pakkaa ja annat asiakkaillesi mahdollisuuden pyörittää onnenpyörää, josta on mahdollista voittaa erilaisia palkintoja – kuten -20 % kokonaissummasta, lahja jokaisesta ostoksesta tai joulunajan rajoitettu tarjous.
Hyödynnä liikkeesi julkisivua erottuaksesi muista.
Sesonkiaikana ihmiset ovat jatkuvasti liikkeellä ja jouluostoksilla – ja julkisivusi tarjoaa sinulle täydellisen mahdollisuuden erottua muista, kiinnittää asiakkaiden huomio ja ohjata heidät kauppaasi. Joten laita kaikki likoon! Laita näytille parhaat tuotteesi, käytä julisteita kertomaan joulutarjouksista, luo joulutunnelmaa joulukoristeilla…vain mielikuvitus on rajana! Mitä paremmin julkisivusi erottuu muista, sitä paremmin yrityksesi huomataan – ja sitä todennäköisemmin asiakkaat poikkeavat sisälle liikkeeseesi.
Vistaprintin vinkki
Kun asiakkaat kulkevat liikkeesi ohi, heidän on voitava tunnistaa sinut. Ikkunatarran lisääminen liikkeesi sisäänkäynnille on loistava tapa mainostaa brändiäsi ohikulkeville ihmisille – ja kertoa myös liikkeesi aukioloajat.
Panosta näkyvyyteesi verkossa.
Kivijalkaliikkeesi on hyvä tapa kiinnittää asiakkaiden huomio joulunaikaan. Mutta ei kannata unohtaa myöskään verkkosivuja! Järjestä verkkosivustosi joulukuntoon lisäämällä sivustolle jouluaiheinen teema ja kertomalla myymälääsi koskevia uutisia. Jos esim. käytät myymäläsi ikkunoissa lumihiutalekoristeita, mikset lisäisi verkkosivustollesi lumihiutaleaiheista joulubanneria? Yhdenmukainen teema vahvistaa yrityksesi uskottavuutta ja luo jouluista tunnelmaa.
Kaikki, mitä tarvitset sesongin suunnitteluun:
- Vinyylibanderollit
- Postikortit
- Kanta-asiakaskortit
- Brändätyt pakkaukset
- Kekseliäät joulutarjoukset
- Näyttävä julkisivu