Ihmisten rohkaiseminen astumaan sisään myymälään tai ruokapaikkaan tutustumaan siihen tarkemmin on jokaisen pienyrittäjän ensisijainen tavoite. Se ei kuitenkaan ole aina helppoa. Kuinka monta kertaa olet nähnyt ihmisten lähestyvän yritystäsi ja jatkavan sitten matkaansa?
Olipa sinulla sitten houkutteleva näyteikkuna, sukkela viesti ulkokyltissä tai levität tuoreen kahvin herkullista tuoksua, olet todennäköisesti jo tekemässä jotain herättääksesi huomiota. Mutta kun mahdolliset asiakkaat ovat ovella, miten estät heitä vilkuilemasta nopeasti ympärilleen ja lähtemästä sitten tyhjin käsin? Tutustu näihin yhteentoista tapaan, joilla voit parantaa pienyrityksesi vähittäismyyntiä.
Yksitoista tapaa parantaa vähittäismyyntiäsi:
- Tarjoa asiantuntemustasi.
- Anna asiakkaiden kokeilla ennen ostoa.
- Ymmärrä asiakkaan ajattelutapaa.
- Luo mukaansatempaava ympäristö.
- Rohkaise suositustenantoa.
- Varastoi hyvin myyviä tuotteita.
- Käytä myyntitiski hyödyksesi.
- Varmista, että yrityksesi löytyy helposti verkosta.
- Kerro aito brändiisi liittyvä tarina.
- Järjestä tapahtuma.
- Pyydä palautetta.
1. Anna asiakkaiden kokeilla ennen ostoa.
Muistatko kun viimeksi olit jäätelöbaarissa? Kuten me kaikki, menit sisään aikeenasi ostaa vain yhden pallon, kunnes maistoit lusikallista uutta, rajoitetun erän makua. Ennen kuin huomasitkaan yksi pallo oli muuttunut kahdeksi. Ottamatta sen kummemmin kantaa itse nautintoon tarinaan liittyy arvokas asia, josta voidaan ottaa opiksi. Antamalla asiakkaiden kokeilla ennen ostamista on tehokas tapa lisätä myyntiä ja saada palautetta uudesta tuotteesta.
Vista on työskennellyt yhteistyössä kuluttajapsykologin kanssa saadakseen lisää tietoa ostajiin kohdistuvista hienovaraisista vihjeistä, jotka lisäävät kulutusta. Yksi hänen ehdotuksistaan on tarjota asiakkaille näyte heti kun he astuvat ovesta sisään. Niin kohotat heidän mielialaansa ja saat pisteitä anteliaisuudestasi. Näytteen tarjoaminen voi myös saada ostajat tuntemaan, että heidän on tehtävä vastapalvelus joko ostoksen tai positiivisen arvion myötä.
Olipa sinulla sitten jäätelöbaari, mehubaari, karkkikauppa tai tulisten kastikkeiden erikoisliike, kannattaa harkita näytteiden tai maistiaisten tarjoamista. Pienellä investoinnilla ja vaivalla voit mitata asiakkaiden mielipiteitä, pyytää heiltä palautetta ja vakuuttaa heidät ostamaan juuri kokeilemaansa tuotetta.
2. Ymmärrä asiakkaan ajattelutapaa.
On tärkeää ymmärtää, miten asiakkaat liikkuvat myymälässäsi. Suunnittele myymäläsi siten, että se kiinnittää asiakkaiden huomion. Jos olet avannut yrityksesi hiljattain, tarkkaile miten asiakkaat kulkevat liikkeesi läpi ja tee tarvittavat muutokset. Tuotteiden asettelu ja jakautuminen ympäri liikettä voi olla sinusta järkevää, mutta oikeasti tiedät sen vasta sitten kun näet asiakkaiden liikkuvan siellä ja tutkiskelevan tuotteitasi. Jos he eivät löydä etsimäänsä, he eivät myöskään voi ostaa sitä.
Älä myöskään pelkää pyytää asiakkailta käytännön palautetta myymäläsi ulkoasusta ja tuotteiden esillepanosta. Varhain kerätty palaute voi auttaa sinua luomaan rentouttavan ja houkuttelevan tilan, jossa asiakkaat viihtyvät.
VistaPrint-vinkki
Tee myymäläsi ulkoasu selkeämmäksi merkityillä käytävillä. Kiinnitä tarroja lattiaan tai ripusta julisteita näyttämään suuntaa.
3. Luo mukaansatempaava ympäristö.
Myymäläsi tulee olla paikka, jossa asiakkaat viihtyvät joko musiikin, valaistuksen, sisustuksen tai jopa tuoksun ansiosta. Suosittelemme himmeän ja lämpimän valon käyttöä sekä fyysisessä tilassasi että verkkosivustosi kuvissa. Se voi auttaa aktivoimaan ostajien toiveita ja johtaa jopa impulsiiviseen kulutukseen. Jos sinulla on kivijalkayritys, olisi suositeltavaa valita tilaan oma tuoksu. Saman tuoksun käyttäminen myymälässäsi ja jopa esitteisiin ja postikortteihin suihkauttaminen voi lisätä myyntiä jopa 32 %. Rakennat siten alitajuisen yhteyden asiakkaisiisi ja autat heitä muistamaan paremmin yrityksesi.
4. Rohkaise suositustenantoa.
Pienyritysten käyttämä suosittu taktiikka asiakaskuntansa laajentamiseksi on tarjota olemassa oleville asiakkaille suosittelukannustimia, jotta he houkuttelisivat lisää ihmisiä tutustumaan yritykseensä. Niistä on tulossa yhä suositumpia, ja ne toimivat erityisen hyvin silloin kun sekä asiakkaalla että hänen suosituksensa kohteena olevalla henkilöllä on jotain voitettavaa. Yritysomistajana kannattaa harkita myös kanta-asiakkuutta, joka palkitsee usein tehtyjä ostoksia, mutta myös kannustaa ostavia asiakkaita ohjaamaan ystäviä ja perheenjäseniä yritykseen. Tämän voi tehdä sosiaalisen median kautta tai “jaa ystävän kanssa” -kanta-asiakaskortilla. Painata se käyntikorttisi kääntöpuolelle tai postikorttiin.
Kuinka monta kertaa olet kokeillut jotain ja päättänyt, että se ei ole sinua varten mutta näyttäisi ehkä hyvältä ystävän tai perheenjäsenen päällä? Tai ehkä sinulla on positiivinen kokemus kynsisalongista ja haluat antaa ystäväsikin nauttia samasta kokemuksesta?
5. Varastoi hyvin myyviä tuotteita.
Vaikka esillä ei olisikaan useita kokoja, on tärkeää, että myydyimpiä tuotteita on varastossa erikokoisina ja -värisinä ja että myös asiakkaat ovat siitä tietoisia. Riittää kun jossain kohtaa myymälässäsi on esillä yksinkertainen viesti, jossa mainitaan, että varastossa on enemmänkin vaihtoehtoja. Onko ostajan etsimä tuote loppunut? Pyydä asiakkaan sähköpostiosoite tai puhelinnumero ilmoittaaksesi hänelle , kun tuote tulee saataville. Tai anna asiakkaalle alennusta, jos hän haluaa maksaa tuotteen etukäteen, ja sinä toimitat tuotteen hänelle kun se saapuu.
6. Tarjoa asiantuntemustasi.
Jos myyt tuotteita, kuten vaatteita ja lahjoja, jotka eivät ole ainutlaatuisia yrityksellesi, pidä tilaasi esittelytilana. Ostajina olemme tottuneet käymään fyysisissä myymälöissä tutkimassa tuotetta ennen hintojen vertailua verkossa. Monet saattavat pitää sitä epäreiluna etuna verkkokauppiaille, mutta se antaa sinulle kuitenkin mahdollisuuden esittäytyä luotettavana asiantuntijana.
Jos myyt niche-tuotetta, myymälääsi tulevat ihmiset ovat todennäköisesti hyvin perillä siitä sinne astuessaan. Mikään ei kerro ammattitaidosta enempää kuin tietosanakirjallinen tieto valikoimastasi ja samantyyppisten tuotteiden vastaavista eduista. Kuluttajina haluamme saada tietoa itseämme paremmin tietäviltä ihmisiltä. Se auttaa meitä hälventämään tai vahvistamaan tuotetta koskevat epäilyksemme. Mutta se on mahdollista vain ostaessasi paikallisesti ja henkilökohtaisesti.
Jos pystyt osoittamaan lisäarvoa tarjoamalla asiantuntija-apua myymälässäsi kierteleville ihmisille, muutat heidät paljon todennäköisemmin ostajiksi kun taas verkossa toimivat kilpailijasi menettävät heidät.
VistaPrint-vinkki
Luo viihtyisä oleskelutila, jossa ostajat voivat jutella myyntihenkilöstön kanssa ja pyytää asiantuntija-apuasi. On suositeltavaa lisätä tilaan mukava istuin, jotta asiakkaiden on helpompi avautua. Se saa yrityksesi myös näyttämään ystävälliseltä ja helposti lähestyttävältä.
7. Käytä myyntitiski hyödyksesi.
Mikä olisi sopiva impulssiostos myymälässäsi? Koristetut pikkuleivät mukaan vietäväksi kahvilassa, trendikkäät huivit putiikissa tai optisten linssien puhdistusaineet aurinkolasiliikkeessä ovat vain esimerkkejä. Vaikka vain 20 % asiakkaistasi nappaa mukaansa ylimääräisen tuotteen asiointinsa lopussa, se kaikki on silti plussaa tuloksellesi. Harkitse tuotteita, jotka täydentävät myydyimpiä tuotteitasi tai ratkaisevat niiden herättämän ongelman. Pidä näiden tuotteiden hinta alhaisena, jotta asiakkaat eivät ajattele kahta kertaa niiden lisäämistä ostoskoriinsa.
8. Varmista, että yrityksesi löytyy helposti verkosta.
Oli sinulla sitten kivijalkayritys tai verkkokauppa, on tärkeää, että mahdolliset asiakkaat löytävät sinut verkosta. Sen lisäksi että tarkistat yritystäsi koskevien tietojen ajantasaisuuden (aukioloajat, toimituskäytännöt ja yhteystiedot), muista varmistaa, että verkkosivustosi on optimoitu hakutuloksille. Voit tehdä sen integroimalla avainsanoja sivustosi kieleen joko Tietoja-sivun etu- ja keskiosassa tai lisäämällä niitä kotisivusi alaosaan. Varmista oman kotisivusi lisäksi, että Google My Business -sivu on päivitetty näkyäksesi hakutuloksissa.
9. Kerro aito brändiisi liittyvä tarina.
Pienyrittäjänä bränditarinasi erottaa sinut muista ja tarjoaa asiakkaille enemmän tietoa sinusta ja työstäsi. Mitä paremmin asiakkaat tuntevat sinut ja tarinasi, sitä helpommin heille syntyy tunneside yritykseesi ja velvollisuudentunne tehdä ostoksia. Sisällytä tarinasi pienyrityksesi verkkosivuston Tietoja-sivullesi tai markkinointimateriaaleihin kuten postikortteihin, esitteisiin ja flyereihin.
10. Järjestä tapahtuma.
Mikä onkaan parempi tapa saada asiakkaat tulvimaan sisään ovestasi kuin tapahtuma? Järjestätpä sitten erikoisalennusmyynnin tai studiotyöpajan, innosta ihmisiä lupaamalla ennenäkemätön tapahtuma. Tee siitä vielä vastustamattomampi arvonnoilla, lahjoituksilla tai muilla ilmaislahjoilla. Voit jopa palkita asiakkaat heidän jokaisesta ostoksestaan arvontaan osallistumisella.
Päätettyäsi minkä tyyppistä tapahtumaa haluat isännöidä tai emännöidä levitä sanaa siitä sosiaalisessa mediassa. Luo tapahtuma, johon asiakkaat voivat ilmoittautua Facebookissa, tee TikTokiin video innostamaan ihmisiä tai jaa muistutusviesti Instagramissa. Muista ottaa kuvia tapahtumasta, jotta voit jakaa niitä sen jälkeen ja luoda jännitystä seuraavaa tapahtumaa varten.
VistaPrint-vinkki
Luo tapahtumaan soittolista ja valitse siihen vähemmän tunnettua musiikkia. Tutkimuksen mukaan vähemmän tunnetun musiikin soittaminen tapahtumassa voi johtaa siihen, että asiakkaat viipyvät pidempään ja kuluttavat jopa 20 % enemmän.
11. Pyydä palautetta.
Varma tapa lisätä vähittäismyyntiä tulevaisuutta suunnitellessasi on pyytää asiakkailta palautetta. Voit käyttää fyysistä kommenttikorttia tai lähettää kyselyn sähköpostitse kerätäksesi ajatuksia ja mielipiteitä mistä tahansa aina myymälän suunnittelusta ja tuotevalikoimasta asiakaskokemukseen. Sen lisäksi, että saat arvokasta tietoa, osoitat asiakkaillesi, että arvostat heidän mielipiteitään ja haluat tehdä heidät tyytyväisiksi.