Sosiaalinen media on kehittynyt henkilökohtaisesta viestintäpaikasta eläväiseksi markkinointikanavaksi kaiken kokoisille yrityksille. Nyt some on oikeastaan ensimmäinen edellytys pienten yritysten menestykselle – alasta riippumatta. Huolimatta siitä, oletko sometuksen vasta-alkaja vai haluatko kenties tehostaa vaikutustasi somessa, kannattaa jatkaa lukemista ja pohtia somen monia mahdollisia hyötyjä yritystoiminnallesi.
- Brändin tutuksi tekeminen.
- Ensiluokkaisen asiakaspalvelun tarjoaminen.
- Uusien asiakkaiden tavoittaminen edullisesti.
- Asiakkaiden ymmärtäminen paremmin.
- Verkkosivustosi kävijämäärän nostaminen ja parempi sijoittuminen hakutuloksissa.
1. Brändin tutuksi tekeminen.
Brändin näkyvyys on ensiarvoisen tärkeää, jos ajatellaan pienyrityksen menestystä – ja sosiaalinen media on erinomainen keino lisätä brändin tunnettuutta. Sosiaalisen median avulla yrityksesi voi saada näkyvyyttä eri alustoilla, ja samalla voi luoda brändille yhtenäisen ilmeen. Johdonmukaisuus on brändin ja yritystoiminnan uskottavuuden kannalta perustavassa asemassa. Käyttämällä samoja logoja, fontteja ja värejä voit synnyttää autenttisen vaikutelman verkossa… Aitous on ehdottoman tärkeää, jos haluat ansaita asiakkaidesi luottamuksen.
Brändin ääni on toinen asia, joka kannattaa pitää eri somekanavilla yhtenäisenä. Vaikka Facebook-postauksen kuvateksti poikkeaisi TikTok-videosta, äänensävyn pitäisi silti molemmissa heijastaa brändiäsi.
VistaPrintin vinkki
Kokeile yhteistyötä somevaikuttajien kanssa lisätäksesi brändisi tunnettuutta. Valitse vaikuttajia, joiden seuraajat vastaavat omaa kohdeasiakastasi, ja ryhdy sitten yhteistyöhön heidän kanssaan ohjataksesi heidän yleisönsä brändisi Instagram-, Facebook- tai TikTok-profiiliin.
2. Ensiluokkaisen asiakaspalvelun tarjoaminen.
Maailmassa, jossa asiakkaat odottavat nopeaa ja huolellista asiakaspalvelua, sosiaalinen media on loistava tapa täyttää nämä vaatimukset. Someprofiilien avulla voit kommunikoida seuraajiesi kanssa reaaliajassa, ennakoivasti tai reaktiivisesti. Kun seuraajat kommentoivat tai esittävät kysymyksiä ja yrittäjä kykenee vastaamaan asiantuntevasti ja oikealla hetkellä, välittyy asiakkaalle kuva yrityksestä, joka on omistautunut asiakastyytyväisyyteen ja hyvän asiakaskokemuksen tuottamiseen. Tällainen sitoutuminen voimistaa asiakasuskollisuutta ja tekee seuraajiisi hyvän vaikutuksen.
Asiakaspalveluun somealustoilla on pari eri lähtökohtaa. Jos tyytymätön asiakas twiittaa yrityksestäsi, voi olla parasta esittää anteeksipyyntö ja pyytää asiakasta olemaan sinuun yhteydessä viestin välityksellä. Jos joku Instagram-seuraajistasi kommentoi odottavansa tuotteen palaamista varastoon, kannattaa vastata suoraan hänen kommenttiinsa, jolloin siitä voi olla apua myös muille.
Sinun ei kuitenkaan tarvitse päivystää somessa kellon ympäri. Kerro asiakkaille, milloin he voivat odottaa sinulta vastausta, lisäämällä palveluajat profiiliisi. Tämä voi olla niinkin yksinkertainen viesti kuin “Vastaamme viesteihin ma–pe klo 10–18.”
VistaPrintin vinkki
Kysymyksiin ja valituksiin vastaamisen lisäksi somea voi käyttää yhteydenpitopaikkana asiakassuhteiden vaalimiseksi. Asiakkaiden kommenttien tykkääminen ja lyhyiden vastausten kirjoittaminen toimittaa tätä virkaa.
3. Uusien asiakkaiden tavoittaminen edullisesti.
Pienyrittäjänä etsit todennäköisesti aina edullisia markkinointivaihtoehtoja – ja some on tähän täydellinen vaihtoehto. Useimmat sosiaaliset alustat ovat ilmaisia, ja monet brändit ovatkin kasvaneet eksponentiaalisesti orgaanisen somemarkkinoinnin ansiosta. Jos sinulla on budjettia markkinointia varten, omien postausten tehostaminen ja mainostaminen esimerkiksi Facebookissa ja Instagramissa on myös suhteellisen edullista.
Toinen halpa tapa lisätä seuraajien määrää on tekemällä siitä houkuttelevaa ja kannattavaa. Voit tarjota -10 % alennusta tilausten kokonaissummasta, jos asiakas alkaa seurata sinua TikTokissa, tai antaa pienen lahjan oston yhteydessä, kun he taggaavat yrityksesi Facebookissa. Nämä pienet eleet ovat loistava tapa rakentaa positiivisia suhteita asiakkaisiin ja lisätä brändin näkyvyyttä.
4. Asiakkaiden ymmärtäminen paremmin.
Investoimalla vähän aikaa kohdeyleisön ymmärtämiseen ja omien postausten, esteettisyyden ja somenäkyvyyden kehittämiseen, yritys voi nopeasti kasvattaa seuraajamääräänsä ja luoda vakaan yleisön. Monilla somealustoilla on sisäänrakennettuja työkaluja, joiden avulla yleisöön voi tutustua helposti. Olipa kyse iästä, sijainnista, sukupuolesta tai kiinnostuksen kohteista, käytettävissäsi on paljon dataa, jonka avulla voit oppia ymmärtämään asiakkaitasi paremmin. Tämä data voi auttaa somemarkkinointistrategian kohdistamista tietylle yleisölle ja luomaan sitoutuneemman seuraajakunnan.
VistaPrintin vinkki
Haluatko saada nopeasti palautetta uudesta tuotteesta tai tarjouksesta? Haluatko oppia hieman enemmän asiakkaiden mieltymyksistä yleisellä tasolla? Tee Instagram-stooreissa kysely kerätäksesi entistä enemmän tietoja siitä, keitä seuraajasi oikeastaan ovat.
5. Verkkosivustosi kävijämäärän nostaminen ja parempi sijoittuminen hakutuloksissa.
Toinen sosiaalisen median etu on sen suora vaikutus verkkosivuston liikenteeseen ja hakusijoitukseen. Varmista, että sisällytät verkkosivustosi URL-osoitteen kaikkien someprofiiliesi bioon, jotta mahdolliset asiakkaat löytävät sivustosi nopeasti. Sisällytä linkki verkkosivustollesi myös joka kerta, kun julkaiset postauksen. Mitä enemmän URL-osoitetta klikataan, sitä enemmän liikettä verkkosivustollasi on.
Mielenkiintoista on myös se, että some vaikuttaa yrityksesi hakusijoitukseen. Kun postauksessasi on linkki verkkosivustollesi tai blogiisi, auttaa se hakukoneita havaitsemaan, että verkkosivustosi on luotettava ja että sen pitäisi näkyä haussa tiettyjen avainsanojen kohdalla. Googlen algoritmi kehittyy jatkuvasti roskapostisivustojen suodattamiseksi ja kunnollisten verkkosivustojen näkyvyyden parantamiseksi. Sisällyttämällä sosiaalisen median markkinointistrategiaasi voit vaikuttaa positiivisesti hakusijoitukseesi ilman, että sinun tarvitsee olla hakukoneoptimoinnin guru.