Näin käytät hakukoneoptimointia pienyrityksessäsi

Arvioitu lukuaika: 6 minuuttia

Pienyrittäjänä varmaan tiedät, kuinka tärkeää on olla löydettävissä ja käytettävissä verkossa. Verkkosivustosi hakukoneoptimointi (SEO) ja digitaaliset resurssit, mukaan lukien sosiaalisen median profiilit, auttavat sinua kasvattamaan näkyvyyttäsi verkossa.

Pienyrityksen hakukoneoptimointi voi olla hämmentävää, ellet ole perehtynyt digitaaliseen markkinointiin. Mutta kuka tahasa pienyrittäjä voi helposti lisätä läsnäoloaan verkossa ja sitä kautta kävijämääräänsä. Kerromme sinulle, mitä sinun tulisi pienyrittäjänä tietää hakukoneoptimoinnista, ja annamme sinulle tarvittavat tiedot verkkonäkyvyytesi optimoimiseksi.

Mitä hakukoneoptimointi on?

Yksinkertaisesti sanottuna hakukoneoptimointi on prosessi verkkosivustosi liikenteen parantamiseksi. Tämä optimointi lisää verkkosivuston kävijöiden määrää ja sitä kuinka usein yrityksesi esiintyy tiettyjen avainsanojen hauissa sekä parantaa kyseisten kävijöiden laatua.

Yleisemmässä mielessä hakukoneoptimointi on orgaaninen strategia, joka ei maksa mitään. Ensisijainen painopiste on yhdistelmä avainsanatutkimusta, sisältöstrategiaa ja ymmärrystä siitä, miten varmistetaan yrityksen näkyvyys paikallisessa haussa.

Hakukoneoptimointi perustuu avainsanastrategiaan. Kun tiedetään mitä sanoja ihmiset käyttävät etsiäkseen tuotteitasi tai palveluitasi, se voi auttaa ymmärtämään, miten laaditaan suunnitelma.

Kiinteä sisältö yhdessä vahvan hakukoneoptimointistrategian kanssa voi auttaa sinua näkymään lähempänä hakusijoitusten kärkeä. Pienyrityksen omistajalle Googlen ensimmäisellä sivulla näkyminen tuottaa enemmän liikennettä ja tuloksia ja toivottavasti myös uusia asiakkaita. Seuraavien sivujen sijoituksista ei ole juuri hyötyä, koska monet hakijat suorittavat uuden haun eivätkä lue muuta kuin ensimmäisen tulossivun.

Hakukoneoptimointi on passiivinen markkinointistrategia, mikä tarkoittaa, että ihmiset näkevät yrityksesi tulokset, kun he etsivät itse aktiivisesti. Tämä eroaa aktiivisesta strategiasta, joka keskeyttää yleisönsä, kuten esimerkiksi televisiomainos.

Miksi hakukoneoptimointi on niin tärkeä pienyritykselle?

Hakukoneoptimointi on tärkeää pienyrityksille monista syistä. Mikä tärkeintä, se voi auttaa oikeita ihmisiä löytämään yrityksesi oikeaan aikaan, kun he etsivät sitä!

Hakukoneoptimointi perustuu avainsanoihin ja hakutermeihin, jotka käyttäjät kirjoittavat hakukoneisiin (kuten Google) tai joista he kysyvät virtuaaliassistentilta kuten Siriltä tai Alexalta. Pienyrittäjänä tarkoituksenasi on näkyä ensimmäisellä tulossivulla millä tahansa avainsanalla. Tämä lisää:

Verkkosivustoliikennettä: Tiettyjä avainsanoja koskevan liikenteen lisääntyminen kertoo hakualgoritmeille, että sisältösi on arvokasta ja tärkeää, minkä seurauksena verkkosivustosi sijoittuu korkeammalle hauissa ajan myötä.

Liidejä: Yksi pienyritysten parhaista hakukoneoptimointivinkeistä on käyttää verkkosivustoasi yritysliidien luomiseen. Vaikket myisi mitään verkossa, voit käyttää lomaketta kerätäksesi sähköposteja ja antaaksesi tietoja verkkokäyttäjille. Tarjoa kuponki fyysistä sijaintiasi varten tai lähetä sähköpostia blogistasi. Jokaisesta ilmoittautuneesta tulee suoramarkkinoinnin liidi, jolla on syvempi yhteys yritykseesi.

Tuloksia: On tosiasia, että useimmat hakuja tekevät ihmiset klikkaavat joitain ensimmäisistä näkemistään tuloksista. Nämä klikkaukset voivat johtaa myyntiin, lomakkeiden täyttämiseen tai muihin tuloksiin kyseisillä verkkosivustoilla.

Mikä ero on tavallisella ja paikallisella hakukoneoptimoinnilla?

Pienyrityksille on olemassa kaksi erilaista ​​hakukoneoptimointityyppiä: tavallinen hakukoneoptimointi ja paikallinen hakukoneoptimointi.

Säännöllinen hakukoneoptimointi auttaa sinua sijoittumaan hakukyselyihin käyttäjän sijainnista riippumatta. Se on yleinen hakustrategia, joka auttaa verkkosivustojen vuorovaikutuksessa pelkkien avainsanojen ja aiheiden perusteella. Tästä voi olla hyötyä pienyrittäjille, jotka toimivat verkossa ja toimittavat tuotteita maailmanlaajuisesti, tai yrittäjille, jotka tarjoavat vain virtuaalisia palveluita.

Paikallinen hakukoneoptimointi pienyrityksille on strategia, joka lisää kävijäliikennettä ja houkuttelee ihmisiä tutustumaan yritykseesi. Tämä käytäntö auttaa sinua lähellä olevia ihmisiä löytämään sinut hauissaan. Ihmiset, jotka tekevät hakuja esimerkiksi matkapuhelimellaan, etsivät usein lähellä olevia yrityksiä.

Paikalliset hakutermit sisältävät avainsanan ja aluekohtaiset sanat kuten:

  • ‘Lähellä minua’
  • Tietty kaupungin nimi, kuten Tampere
  • Kaupunki ja alue, kuten Helsinki, Etelä-Suomen alue

Paikallinen hakukysely voi näyttää tältä:

  • Eläinlääkäri lähellä minua
  • Eläinlääkäri Tampereella
  • Eläinlääkäriklinikka Helsingissä, Etelä-Suomen alueella

Joten jos käytät avainsanoja, joita mahdolliset asiakkaat etsivät, sinulla on paremmat mahdollisuudet näkyä heidän hakutuloksissaan. Mieti tätä: HubSpotin mukaan 72 % paikallishaun tehneistä kuluttajista meni kauppaan kahdeksan kilometrin säteellä ja 92 % kyseisistä hakijoista valitsi yritykset, jotka näkyivät haun ensimmäisellä sivulla.

Miten asettaa Google My Business ja Bing Places

Paikallisen hakukoneoptimoinnin kaksi ensisijaista kohdetta ovat Google My Business ja Bing Places, koska ne on linkitetty kahteen eniten käytettyyn hakukoneeseen.

Useimmat pienyrittäjät voivat luoda nämä sivut itse.

Miten asettaa Google My Business:

  1. Käy Google My Business -verkkosivustolla ja rekisteröidy siihen sähköpostiosoitteellasi.
  2. Anna yritystietosi kuten nimi, sijainti ja yhteystiedot. Sinua saatetaan myös pyytää kiinnittämään osoitteesi kartalle.
  3. Lisää yrityksesi kategoria.
  4. Lisää verkkosivustosi URL.
  5. Tarkista yritystilisi ja sen tiedot. Tämä osoittaa, että sinulla on valtuudet hallinnoida tiliä yrityksesi puolesta.
  6. Kun yritys on vahvistettu, voit lisätä sivullesi lisätietoja kuten valokuvia, aukioloaikoja, tapahtumia ja erityispostauksia.

Miten asettaa Bing Places:

  1. Ilmoita yrityksesi Bingiin. Suurin osa paikoista on jo Bingin tietokannassa.
  2. Täytä tietosi täydentämällä kentät mukaan lukien palvelut, aukioloajat ja sijaintitiedot.
  3. Vahvista yritystietosi jollakin käytettävissä olevista tavoista.

Miten suorittaa avainsanatutkimus sen määrittämiseksi, mihin sijoittua

Avainsanatutkimus on tärkein prosessi, kun suunnittelet ja kehität hakukoneoptimointia pienyrityksen strategiaa varten. Tehokas avainsanatutkimus auttaa sinua ymmärtämään, mitä kävijät etsivät tullessaan verkkosivustollesi ja mitä hakutermejä he käyttivät sinut löytäessään. Avainsanatutkimus voi jopa poistaa sanoja tai termejä, jos tuotat vääränlaista liikennettä, ja auttaa kohdistamaan kävijöitä oikeisiin paikkoihin.

Avainsanatutkimuksen tekeminen voi olla aluksi hieman pelottavaa, mutta siihen apuvälineitä. Googlella on avainsanasuunnittelutyökalu mainosten käyttäjille ja se sisältää avainsanatiedot verkkosivustoihin, joista on linkki Search Consoleen. Markkinoilla on myös erilaisia ​maksullisia avainsanatutkimustyökaluja, joista voi olla hyötyä yrityksesi koon, kilpailijoiden määrän ja budjetin mukaan.

Miten parantaa sivun optimointia

Paikalliset pienyritysten hakukoneoptimointimahdollisuudet tapahtuvat verkkosivustosi jokaisella sivulla. Sivun hakukoneoptimointi sisältää kunkin sivun avainsanat ja kirjoitetun sisällön sekä muut hakusignaalit kuten metatunnisteen ja sivun arkkitehtuurin.

Asiaankuuluvien avainsanojen lisääminen ja luonnollisen kielen käyttäminen verkkosivustosi jokaisella sivulla on tärkeää hakukoneen yleisen sijoituksen kannalta. Varmista, että avainsanat kuuluvat näiden osien sisältöön jokaisella sivulla:

  • Otsikkotunniste: Tämän sivun pääkuvauksen tulisi kertoa käyttäjille selvästi, mistä sivussa on kyse käyttäen pääsivun avainsanaa. Rakenna otsikkotunniste siten, että se tavalliselle ihmiselle kirjoitettu lyhyt otsikko, joka sisältää yhden avainsanan.
  • Metakuvaus: Nämä toissijaiset tiedot näkyvät hakukyselyissä otsikon alla. Voit käyttää noin 155-160 merkkiä sisällön selittämiseen, joten muista kirjoittaa avainsana uudelleen ja rohkaise hakijoita napsauttamaan linkkiä.
  • Alt-tiedot: Kuva- ja videosisällön kuvausten tulisi kuvata kuvaa ja käyttää avainsanaa.
  • URL: Mistä sivullasi on kyse? URL:sta tulisi käydä ilmi tämä tieto. Kuvaavan URL-osoitteen näkeminen vahvistaa kävijöille, että he katsovat oikeaa sisältöä oikeassa paikassa ja että se liittyy heidän avainsanahakuunsa.
  • Rungon kopio: Lopuksi sivusi aiheeseen liittyvät, tutkimukseen perustuvat avainsanat tulisi hajauttaa koko tekstiin luonnollisella ja puhekielen tavalla. Jos otsikko kertoo käyttäjille, että sivu koskee “eläinlääkärihintoja”, näiden tietojen on oltava sivun todellinen sisältö mukaan lukien kyseisen avainsanan käyttö. Käytä avainsanaa ja muita toissijaisia avainsanoja tekstin rungossa ja ainakin yhdessä otsikossa tai alaotsikossa sivun yhteydessä.

Tutkitaanpa eläinlääkäriaseman esimerkkiä. Heidän ‘Hinnoittelu’-sivun metatietojen tulisi kohdistaa avainsanaan ‘eläinlääkärihinnat’ ja näyttää suunnilleen tältä:

Otsikkotunniste: Eläinlääkärihinnat: Klinikan hinnat Helsingissä, Etelä-Suomen alueella

Metakuvaus: Eläinlääkärihintamme ovat alueesi kilpailukykyisimmät. Rutiinitarkastukset, rokotukset, hampaiden puhdistus, sterilointi ja kastraatio kissoille ja koirille alkaen 45€.

Alt-tiedot: Jos päätät käyttää koiran kuvaa kyseisellä sivulla, alt-tietosi voivat olla: “Eläinlääkärihinnat haukkuvalle koiralle, jolla on heiluva häntä.”

URL: URL-osoitteen on oltava lyhyt ja ytimekäs, ja siinä on oltava myös avainsana. Tässä tapauksessa se olisi verkkotunnuksesi URL-osoite erotettuna avainsanastasi vinoviivalla tai väliviivalla: abcveterinaryclinic.com/veterinariancosts.

Sisältää NAP-tiedot

Viimeinen ja ehkä tärkein osa paikallista hakua ovat NAP-tiedot. NAP tarkoittaa nimeä, osoitetta ja puhelinnumeroa.

Maksimoi NAP-tietosi viittaamalla yritykseesi aina samalla tavalla. ‘Koirakauppa LLC’ saattaa olla ‘Koirakauppa’ verkkosivustosi alatunnisteessa, URL-osoitteessa sekä Google My Business – ja Bing Places -listauksissa. Se käy, koska se on sama kaikkialla. Älä vaihtele Koirakauppa LLC:n, Koirakaupan ja Koirakauppa Inc:n välillä, koska hakukoneet pitävät niitä kolmena eri yrityksenä.

VISTAPRINTIN VINKKI

Kuuma hakukoneoptimointivinkki pienyritykselle: Pystyäksesi hyödyntämään NAP-tietoja parhaalla mahdollisella tavalla, käytä samaa nimeä, osoitetta ja puhelinnumeroa joka paikassa.

Sama pätee puhelinnumeroon ja fyysiseen osoitteeseen (käytä Googlen vahvistamaa karttaosoitetta kaikkialla). Yleinen virhe on käyttää yritysnumeron eri muunnelmia. Käytä mieluummin aina samaa puhelinnumeroa kaikissa digitaalisissa tiedoissasi.

Arvostelut ovat myös yhä tärkeämpi osa NAP-tietoja. Olet todennäköisesti huomannut, että monet pienyritysten hakukoneiden tulokset näyttävät arvosteluja. Useammat arvostelut ja paremmat luokitukset voivat auttaa lisäämään näkyvyyttäsi paikallisessa haussa. NAP:n johdonmukaisen käytän ansiosta faniesi ja asiakkaittesi on helppo löytää yrityksesi verkossa ja jättää arvostelu.

Esimerkiksi Googlessa nämä arvostelut on sidottu suoraan Google My Business -sivullesi. Voit linkittää ne edelleen verkkosivustoosi muodostaaksesi yhteyden näiden kahden välille.

Jokaisen pienyrityksen tulisi käyttää hakukoneoptimointia lisäämään liikennettä sekä verkkosivustolle että fyysiseen sijaintipaikkaansa. Vankka strategia, avainsanatutkimus ja optimoitu sisältö oikeantyyppisille asiakkaille voi auttaa parantamaan hakusijoitustasi ajan mittaan.