
Juttelimme Tristan LeBretonin kanssa ja pyysimme vinkkejä joogastudiolle sopivan logon luomiseen. Tristan on Vistaprintin 99designsin luova johtaja. Voit lukea tästä jutusta Tristanin suunnitteluvinkit kuten myös meidän vinkkimme pienyrityksesi markkinointiin.
Oletko perustamassa joogastudiota? Sinulla on varmasti paljon mietittävää sopivan tilan löytämisestä varusteiden ostamiseen ja ohjaajien palkkaamiseen, brändäyksestä puhumattakaan. Logo on yksi tärkeimpiä asioita yrityksesi perustamisessa, sillä se edustaa sinua ja yrityksesi imagoa.
Löydettyäsi täydellisen logon voit käyttää sitä yrityksesi markkinointiin. Logon tulee olla tarpeeksi joustava, jotta se toimii eri markkinointimateriaaleissa studion opasteista digitaaliseen viestintään, ja jotta pystyt mainostamaan sen avulla studiotasi sekä verkossa että joogayhteisösi parissa.
Mitkä värit heijastavat studiostasi välittyvää energiaa?
Tristanin mukaan väreihin liittyvä psykologia on suhteellisen monimutkaista, joten kannattaa varmistaa, että logosi värit sopivat brändiisi ja tarjoamiisi palveluihin. Vaikka joogabrändin väreille ei olekaan vahvistettua sääntöä, huolehdi kuitenkin siitä, että valitsemasi sävyt heijastavat yrityksesi imagoa. Värivalintasi viestittää studiostasi tiettyjä asioita, joten kannattaa miettiä tarkkaan, mitä niistä haluat erityisesti korostaa. ”Ihmiset pystyvät värien avulla luokittelemaan brändejä ja tunnistamaan ne, joihin he haluavat samaistua,” Tristan sanoo.
”Koska joogastudiosi edistää elinvoimaisuutta ja terveellisiä elämäntapoja, on luonnollista valita logoon kirkkaita ja iloisia värejä, kuten keltaista, oranssia ja vaaleanpunaista. Niiden avulla yhteisösi jäsenet tuntevat olevansa paikassa, josta he voivat ammentaa positiivista energiaa”, Tristan lisää. Jos taas studiosi keskittyy rentoutumiseen ja hengityksen rauhoittamiseen, mieltä rauhoittavat värit, kuten violetti, vihreä ja sininen, voivat olla ihanteellisia vaihtoehtoja.

Suunnittelija: Polly_

Suunnittelija: Flavia2767
Vistaprintin vinkki
Valittuasi väripaletin käytä sitä yhdenmukaisesti kaikissa markkinointituotteissasi. Olipa kyseessä sosiaalinen kuvake tai ulkobanderolli, varmista, että käytät samoja värejä kaikissa markinointituotteissa.
Fonteilla on merkitystä. Mitä luulet omasi kertovan studiostasi?
Palveleeko joogastudiosi lapsia tai onko se kenties erikoistunut synnytysvalmennukseen tai odottavien joogaan? Entä onko studiosi keskittynyt tiettyyn joogatyyppiin, kuten bikramiin tai kuuma joogaan? Kukin fonttityyppi muuttaa logon persoonallisuutta, joten on tärkeää valita fontti, joka välittää oikeanlaista viestiä brändistäsi ja tarjoamistasi palveluista. “Fonteilla on väliä siinä kuin väreilläkin. Logossa käytetyt fontit viestittävät monia asioita brändistä jo ennen kuin asiakas on lukenut siitä ensimmäistäkään sanaa”, Tristan huomauttaa.
“Haluatko, että logosi edustaa helposti lähestyttävää ja maanläheistä brändiä? Käsialafontti voi auttaa siinä. Haluatko logon olevan klassinen ja perinteinen? Serif-fontti voi olla silloin paras vaihtoehto. Minkä fontin valitsetkaan, varmista, että se on selkeä ja ajaton.”
Sen lisäksi että fontti heijastaa joogabrändiäsi, sen tulee olla joustava. On tärkeää, että se on helposti luettavissa eri materiaaleissa henkilöstön T-paidoista matkamuistopulloihin.
Miten hyvn logosi sopii eri paikkoihin?
Logon täytyy näyttää hyvältä joka paikassa. Mieti logoa suunnitellessasi, kuinka hyvin se muuntautuu studion edustalla liehuvasta banderollista QR-koodattuun tarraan.
Yksi tapa varmistaa logon helppo muokattavuus paikkaan kuin paikkaan on suunnitella siitä mahdollisimman yksinkertainen. Tristanin mukaan ihmiset tekevät usein sen virheen, että tunkevat logoon liikaa asioita. “Logosi jää parhaiten ihmisten mieleen, ja sitä on helpoin muuntaa, jos se on tarpeeksi yksinkertainen. Hyvä logo ei näytä liian suunnitellulta vaan kertoo brändistä juuri sen olennaisen.”
Sen pitää kuitenkin samalla tuoda esille monia eri asioita joogastudiostasi. “Vaikka logon tulee olla yksinkertainen, se ei saa jättää ihmisiä arvuuttelemaan sen tarkoitusperää. Logo on onnistunut, jos sen ensimmäistä kertaa näkevä henkilö pystyy päättelemään, minkälaisesta yrityksestä on kyse. Logosi voi näyttää upealta, mutta jos se on epämääräinen, ihmiset eivät ehkä kiinnitä siihen huomiota.”

Suunnittelija: Iris Design

Suunnittelija: sSpark
Kuinka saat studiosi logon tyylin erottumaan muista?
Joogastudioiden logoissa toistuvat usein samantyyppiset kuviot, kuten esimerkiksi lootuskukka, sanskritinkielinen sana, ympyrä tai joku lootusasennossa istuva.
“On selkeä syy siihen, että samat osat löytyvät tiettyjen alojen logoista”, Tristan sanoo. ”Pyhät, geometriset kuviot ja pehmeät, maanläheiset sävyt ja tekstuurit ovat kaikki muotoilun arkkityyppejä, jotka on helppo tunnistaa ja joiden avulla ihmisten on helppo tunnistaa studion tarjoamat palvelut.”
Logoon kannattaa sisällyttää jokin yleinen aihe, mutta samalla pitää varmistaa, ettei se ole liian tavanomainen. “Suosittua ja tuttua ikonografiaa ei tarvitse kokonaan hylätä, mutta jos sitä päättää käyttää, logoon kannattaa lisätä myös oma, henkilökohtainen leima, jotta erottuu muiden lootuskukkien joukosta.”
Tarjoatko joogatunteja ulkona? Ei olisi hassumpaa sisällyttää logoon jokin luonnon elementti, kuten puunoksa tai merenaalto, ja erottua muista sitäkin kautta. Entä kuuluuko palveluihisi pikatunnit? Voit ehkä sisällyttää logoosi aikaa tai nopeutta kuvaavan elementin. Tarjoaako yrityksesi jotain todella ainutlaatuista kuten vuohijoogaa? Lisää logoosi eläinaiheinen kuvio. Näytä heti ensisilmäyksellä, että erotut muista.
Missä haluat käyttää logoasi?
Suunniteltuasi yrityksellesi sopivan logon hyödynnä sitä joogastudiosi markkinoinnissa sekä verkossa että paikan päällä. Ilmoita studiosi avaamisesta tai uudelleenavaamisesta lähettämällä postikortteja asiakkaillesi ja jakamalla flyereitä ympäri kaupunkia. Käytä logoasi kaikissa sosiaalisissa kanavissasi, jotta yrityksesi ilme pysyy yhtenäisenä.
Valmistellessasi studiota tai ulkotilaa lisää logo kaikkiin opasteisiisi, niin uudet asiakkaat löytävät sinut helposti. Lisää logo kaikkiin markkinointituotteisiin ikkunatarroista ja banderolleista telinekyltteihin.
Voit käyttää logoasi myös studiotuotteissasi vahvistaaksesi asiakkaittesi yhteenkuuluvuudentunnetta. Uskolliset joogisi käyttävät mielellään studiosi brändillä varustettuja hattuja, T-paitoja ja kangaskasseja ja auttavat sinua samalla brändisi mainostamisessa.
Tietoa suunnittelijoista
Kaikki tässä artikkelissa nähdyt logot ovat Vistaprintin 99designs -ammattilaisten suunnittelemia. Olemme yhteistyökumppanisi jatkuvasti muuttuvassa maailmassa ja tehtävämme on auttaa sinua. Käy osoitteessa 99designs.com, etsi suunnittelija ja tilaa logo pienyrityksellesi.
Zenmind
Suunnittelija: Tom22
YogaRanger
Suunnittelija: Raveart
Puri Yoga
Suunnittelija: Polly_
Myogaia
Suunnittelija: Iris Design
Anaya
Suunnittelija: dandt
Capital Yoga
Suunnittelija: Flavia2767
Little Yogis
Suunnittelija: sSpark