QR-koodien suosio on taas kasvanut viime vuosina – ne ovat osoittautuneet hyödylliseksi työvälineeksi kaikenlaisille pienyrityksille, myös erilaisille ruokapaikoille. Jos olet viime aikoina syönyt ulkona, olet todennäköisesti lukenut menun QR-koodin kautta. Mitä muuta koodeilla voi tehdä? Meiltä saat inspiraatiota siihen, millä tavoilla QR-koodeja voi hyödyntää omassa ravintolassa, kahvilassa tai baarissa.
- Vastaanota varauksia.
- Nopeuta asiointia (ja hyödynnä lähimaksua).
- Laajenna sähköpostilistaa ja kanta-asiakasohjelmaa.
- Tee ruokalistan käytöstä asiakkaille helppoa QR-koodilla.
- Kerää asiakaspalautetta.
- Markkinoi sosiaalisen median sivuja.
- Pysy aina yhteydessä muihin.
1. Vastaanota varauksia
QR-koodilla teet varauksen tekemisestä tai jonotuslistalle liittymisestä helppoa ohikulkijoille: voit tulostaa koodin ikkunatarraan tai julisteeseen ja ripustaa sen näyteikkunaan. Kun ruokapaikkaa etsivä asiakas lukee koodin, linkin pitäisi viedä hänet varaus- tai jonotuslistasivulle, johon on helppo lisätä omat tiedot. Jos et hyväksy varauksia online-järjestelmän kautta, linkitä asiakkaiden lukemaan koodiin yhteydenottosivusi, jotta he voivat ottaa sinuun yhteyttä sähköpostitse tai puhelimitse.
VistaPrint-vinkki
Jos ravintolassasi ei ole tyhjää tilaa tai jonotusaika on liian pitkä, linkitä samaan QR-koodiin mahdollisuus tilata noutoruokaa.
2. Nopeuta asiointia (ja hyödynnä lähimaksua)
Maailmassa käytetään yhä enemmän kontaktittomia palveluja. Miksi et siis hyödyntäisi ruokapaikassasi lähimaksua? Lähimaksut ovat käteismaksuja tai luottokorttien käyttöä turvallisempi ja nopeampi vaihtoehto. Ravintolan omistajana riittää, että asetat QR-koodin, joka hyväksyy maksuja. Painata koodi ja aseta se esille kassalle tai lisää se kuittien alaosaan.
3. Laajenna sähköpostilistaa ja kanta-asiakasohjelmaa
Rohkaise asiakkaita liittymään sähköpostilistallesi tai kanta-asiakasohjelmaasi, kun he odottavat ruokatilaustaan. Sen sijaan, että työntekijä joutuisi keräämään tietoja tai asiakas käyttämään kynää ja paperia, voit luoda QR-koodin, jonka kautta asiakkaat saavat lisätä tietonsa digitaalisesti – ja nopeasti. Miksi et palkitsisi kanta-asiakkaita? Älä painata yksittäisiä alekuponkeja vaan luo QR-kuponkikoodi, jonka voi lisätä postikortteihin, noutomenuihin, sähköpostiviesteihin ja muihin tuotteisiin.
4. Tee ruokalistan käytöstä asiakkaille helppoa QR-koodilla
QR-ruokalistoille tuli runsaasti käyttöä, kun ravintolat ja kahvilat avasivat uudestaan pandemian aiheuttamien sulkutilojen jälkeen. Koodin käyttö on ravintoloiden omistajille hyvin edullista, ja se on ruokailijoille turvallinen, helppo ja kontaktiton menetelmä. Omistajien ei tarvitse myöskään tulostaa uusia ruokalistoja aina hintojen tai annosten muuttuessa, vaan he voivat päivittää QR-koodiin liitetyn PDF-tiedoston tai verkkosivun. Tämä helpottaa erityistarjouksien, uusien annosten tai rajoitetun ajan saatavilla olevien tuotteiden mainostamista. Ruokalistaan linkitetyn QR-koodin voi painattaa roll up -banderolliin tai jopa tarraan, mikä tekee koodin lukemisesta todella helppoa.
Ruokalistan linkittäminen QR-koodiin:
- Lisää ruokalista verkkosivustollesi tai lataa se PDF-tiedostona.
- Kopioi linkki tai tiedosto, ja prosessoi se QR-koodigeneraattorilla.
- Painata QR-koodi ja aseta se näkyville paikkaan, josta se on helppo lukea.
5. Kerää asiakaspalautetta
Asiakasarvioiden pyytäminen ei ole koskaan helppoa. QR-koodit tekevät arviointiprosessista silti jouhevamman. Voit painattaa tämän koodin samaan pöytäpuhujaan kuin somesivuihin liitetty koodi, lisätä sen kuittien alaosaan tai painattaa sen kiitoskortteihin. Koodin voi linkittää ruokapaikan Yelp-, Facebook- tai Google My Business -sivulle tai mihin tahansa tahoon, jonka avulla pyrit kartuttamaan online-arvosteluja. Voit houkutella ruokailijoita kirjoittamaan arvostelun tarjoamalla heille alennuksen tai ilmaistuotteen seuraavalla käynnillä, aivan kuten teet uusia someseuraajia motivoidessasi.
6. Markkinoi sosiaalisen median sivuja
QR-koodin avulla varmistat, että asiakkaiden on helppo seurata sosiaalisen median sivujasi. Pöydässä syöviä tai juovia asiakkaita varten voit painattaa koodin pöytäpuhujaan, jotta asiakkaat voivat tutustua someprofiiliisi tilausta odottaessaan. Motivoi heitä seuraamaan sometiliäsi erikoistarjouksella (kuten vähentämällä tilauksen loppusummasta −10 %), ja mikäli he julkaisevat kuvia omilla tileillään, pyydä heitä merkitsemään profiilisi. Voit laittaa tämän QR-koodin esille myös ruokapaikkasi näyteikkunaan, jotta uteliaat ohikulkijat voivat tutustua somesivuihisi lennossa.
VistaPrint-vinkki
Tarvitsetko apua uniikkien somepostausten laatimiseen ravintolaasi varten? VistaCreate-palvelussa voit tutustua tuhansiin ilmaisiin räätälöitäviin mallipohjiin, jotka sopivat Facebookiin, Instagramiin, TikTokiin ja muihin alustoihin.
7. Pysy aina yhteydessä muihin
Monet asiakkaat voivat kulkea ravintolasi ohi juuri silloin, kun se on kiinni. Laittamalla QR-koodin esille näyteikkunaan tarjoat heille helpon tavan tutustua aukioloaikoihin, yhteistietoihin, ruokalistaan ja muihin tärkeisiin tietoihin.