Yritystä perustettaessa yksi tärkeimmistä asioista on brändi-identiteetin luominen: se antaa yritykselle uskottavuutta ja auttaa erottumaan kilpailijoista. Tässä kerromme, miten btone FITNESS -yrityksen perustaja ja omistaja Jody Merrill rakensi kansallisella tasolla tunnetun fitness-brändin ja sai yritykselleen uskollisen asiakaskunnan.
Yrityksen takana
Aloitettuaan uransa puheterapeuttina Jody kiinnostui voimakkaasti fitness-harrastuksesta, kun hänen äitinsä kuoli syöpään. Hän alkoi osallistua maratoneille ja triatlon-kisoihin ja ryhtyi lopulta – 10 vuotta sitten – etsimään treenimenetelmää, joka stressaisi kehoa vähemmän. btone syntyi tässä vaiheessa. btone on konseptiltaan ainutlaatuinen kuntosali, jossa keskitytään hitaisiin liikkeisiin. Jody kuvailee sitä treeniksi, joka ”näyttää joogalta mutta tuntuu CrossFit-tunnilta”. Kymmenen vuotta sitten tarjolla ei Jodyn mielestä juuri ollut muita fitness-lajeja kuin joogaa ja spinning-tunteja. Muutto takaisin Massachusettsiin tarjosi hänelle tilaisuuden oman fitness-vision toteuttamiseen. Sittemmin Jody on avannut ja antanut franchising-oikeudet yhdeksälle muulle toimipaikalle – yhdelle vuodessa.
Aivan alussa Jody teki kaiken itse, kuten suurin osa pienyrittäjistä. Hän laati liiketoimintasuunnitelman ja avasi ensimmäisen toimipaikkansa alle vuoden kuluttua. ”Kun olen päättänyt jotain, en enää pysähdy. Minulle on turha sanoa, ettei onnistu. Kaikki pitivät minua hulluna. ’Mitä oikein teet?’, ihmiset kysyivät. Minä vain vastasin, että ’kyllä minä sen vielä selvitän’.”
Vaikka Jodylla ei ole muodollista kokemusta yritysmaailmasta (hän jätti ainoan liiketoimintakurssinsa kesken korkeakouluaikoinaan), hän on saanut apua mentoreilta ja luottanut vaistoonsa kasvattaessaan btonesta menestyvää yritystä. Aivan alussa Jodylla ei ollut mitään odotuksia: ”Halusin vain pystyä elämään elämääni. Yrityksen perustamisella ei ollut mitään tekemistä rahan kanssa. Se oli minulle puhtaasti haaste: Pystynkö siihen? Osaanko rakentaa yrityksen?”
TÄRKEIMMÄT NEUVOT
”Toivoisin, että minulla olisi enemmän kokemusta erilaisten some- ja TrustPilot-arvioiden käsittelystä. Se on haastavaa, koska yrityksen omistaminen on niin henkilökohtainen asia – ja sosiaalinen media taas voi olla hyvin kasvoton alusta.” Mikä hänen filosofiansa on nyt? ”Vastaa, mutta älä provosoidu.”
Brändin rakentaminen
Logon luominen on yksi ensimmäisistä asioista, jonka Jody teki aloittaessaan btone-yritystoimintaa. Logon suunnitteli Jodyn ystävä. ”Logoni ympyränmuotoinen osa näyttää juuri siltä, kuin olin aina halunnutkin. Se on pysynyt aina samana. Siihen liittyy silti muutakin: halusimme ihmisten ymmärtävän toimintaideamme, koska pyrimme valloittamaan paikan markkinoilta, joilla kukaan ei tiennyt, mitä teemme.” Siksi ympyräkuvion sisään sijoitettiin ihminen ja osia laitteesta. Se antaa mahdollisille asiakkaille enemmän tarttumapintaa.
”Yrityksen ääni ja ilme on aina pidetty kaukana ’kalorien laskemisen / bikinivartalon / kesäkuntoon pääsemisen’ ideasta. Rohkaisemme sen sijaan asiakkaita rakastamaan itseään. On OK pitää hauskaa ja pyrkiä samalla parantamaan terveyttään! Jos kulunut vuosi on meille jotain opettanut niin sen, ettei terveyttään saa pitää itsestäänselvyytenä.”
Nykyään Jodyn luottostrategia brändäyksessä on ainutlaatuisten yhteyksien luominen. ”Olemme aina luoneet me-henkeä. Nykyään kaikki on niin automatisoitua. Jos sinulla kuitenkin on aikaa, paneudu asiaan ja katso, mitä ihmiset oikeasti tarvitsevat. Tällaisten yhteyksien luominen motivoi ihmisiä todella, ja antaa minullekin paljon enemmän motivaatiota. Kun huomaan jonkun vastaavan omaan viestiini, olen siitä innoissani. On tärkeää luoda henkilökohtainen yhteys muihin ja tehdä selväksi, että olet läsnä. Olet oikea ihminen. Et ole robotti.”
Jody hyödyntää myös btonen uniikkia luonnetta. ”Asiakkaat palaavat luoksesi, koska olet ainutlaatuinen.”
btonen tärkeimmät markkinointituotteet
Postikortit olivat ensimmäinen markkinointitarvike, jonka Jody osti btonea varten. ”Ihmisille on annettava jotain konkreettista: tähän on sisällytetty kaikki tietomme. Ne eivät ole juuri muuttuneet 10 vuodessa.” Postikorteissa on kuva btonen ainutlaatuisesta laitteesta sekä yrityksen verkko-osoite, logo ja tutustumistarjous.
Useimpien yrittäjien tapaan Jodylla on aina kasa käyntikortteja käden ulottuvilla. Hän suosii paksulle paperille painettuja kortteja, koska ne löytyvät helpommin ja erottuvat joukosta. btonen käyntikorteissa on tumma tausta ja metallinhohtoinen fontti. Jody pitää korttien ulkoasun yksinkertaisena: siinä näkyvät logo, Jodyn nimi, sähköpostiosoite ja puhelinnumero.
Jodyn välttämättömiin markkinointitarvikkeisiin kuuluvat myös vesipullot. Hän päästää luovuutensa valloilleen eri värien ja tyylien avulla mutta lisää pulloihin aina btonen logon. ”Pidämme tarvikkeista, joista on hyötyä kuntosalilla. Nämä ovat silti arvokkaita mainosvälineitä myös siksi, että asiakkaat käyttävät niitä usein muuallakin ja monet ihmiset näkevät ne – ehkäpä lasten jalkapallopelissä tai golfkentällä. Se parantaa brändin tunnettuutta vieläkin tehokkaammin.”
Lippalakit ovat myös välttämätön markkinointitarvike (”Kukapa ei tykkäisi suojautua katseilta tai auringolta lippiksellä?”) – etenkin kesäaikaan. Jody pitää lippiksistä, koska sama malli käy miehille ja naisille eikä hänen tarvitse haalia varastoon monia eri kokoja. Hän tosin huomauttaa, että asiakkaat pitävät paljon myös hihattomista topeista, collegepuseroista ja T-paidoista. Viimeinen Jodyn välttämättömistä tarvikkeista ovat logokynät. ”Kaikilta tuntuu puuttuvan kynä aina, kun sitä tarvitaan. Painatus on lyhyt ja ytimekäs: vain logo. Kyse onkin siitä, että kynillä voi kasvattaa brändin tunnettuutta.”
btonen avattuaan Jody luotti yritystoimintansa kasvattamisessa suusta suuhun -markkinointiin. ”Pystyimme avaamaan toisen kuntosalin kuuden kuukauden sisällä. Silloin Facebookissa ei ollut yritysten sivuja. Sosiaalista mediaa ei vielä oikeasti käytetty. Minulla oli omat Facebook-sivut, ja lähetin ystäväpyyntöjä Facebookissa – se oli minun markkinointivälineeni.” Nykyään Jody käyttää somea edelleen ja sanoo, että se on osa-alue, joka on muuttunut kaikista voimakkaimmin btonen kymmenvuotisen taipaleen aikana.
”Samat algoritmit, jotka vainoavat minua netissä kaikenvärisiä treenihousuja esitellen, auttavat ihmisiä myös löytämään btonen. Suusta suuhun -markkinointi on edelleen kaikkein tehokkain, edullisin ja vaikuttavin markkinointitapa. Apunamme on kuitenkin oma tiimi, joka ylläpitää vuorovaikutusta mahdollisten asiakkaiden kanssa Facebookissa ja Instragramissa.”
Mitä välttämättömiä markkinointitarvikkeita btonen tulevaisuuteen kuuluu? Jody aikoo pian tilata muutaman sateenvarjon. ”Kyse on pienistä, sattumanvaraisista tavaroista, joista on hyötyä ja joita aina tarvitsee. Sitä miettii: ”Jonkun nimi siihen päälle joka tapauksessa painetaan, joten miksi ei meidän nimeämme?”
Toiminta pandemian keskellä
”Erotumme selvästi muista etenkin laitteistomme ansiosta. Treeniämme ei voi tehdä kotona, mikä oli meille paha isku viime vuonna. Muutimme tietenkin suuntaa ja kehitimme treenistä eri versioita, mutta ei se ole sama asia. Pienyrittäjille tämä on ollut vakava vuosi”, Jody sanoo.
Koronaviruspandemian aikaan hän joutui leikkaamaan kuluja huomattavasti ja palamaan ruohonjuuritason töihin. Jody paneutui yksityiskohtaisesti päivittäiseen työhön kuntosalilla, ja btone alkoi tarjota lyhyempiä live-tunteja Zoomissa. Näin asiakkaat pysyivät pitämään yhteyttä vakinaisiin ohjaajiinsa ja kurssikavereihinsa. Jody toteaa, että nämä kurssit olivat enemmänkin tapa nostaa (yhteyksien ylläpitoa toivovien työntekijöiden ja asiakkaiden) mielialaa kuin keino liikevoiton kasvattamiseen.
Nyt kun kuntosalit ovat taas turvallisesti auki, btone on muuttanut tuntien organisointia: ohjaajat ovat tottumassa asiakkaiden asennon korjaamiseen pieneltä etäisyydeltä, ja asiakkaat ovat ottaneet tavaksi käyttää tunneilla maskeja.
Katse tulevaisuuteen
Kun maailma hitaasti palaa kohti ”normaalia”, Jody sanoo, että btonella on kourallinen mahdollisia franchising-oikeuksien saajia ympäri maata ja ulkomailla. ”Kotimaassa toivomme, että yhä suurempi joukko asiakkaita palaisi paikallisille kuntosaleille. Mikään ei oikeasti vedä vertoja yhdessä treenaamiselle, kun pinnistelet tavoitteesi saavuttamiseksi ja saat samalla tukea asiantuntevilta ohjaajilta.” Hän myös kertoo, että ennen rajoitustoimia ”teimme valmisteluja osallistuaksemme ensimmäisille fitness- ja franchising-messuille”. Siksi hän aikoo panostaa tulevaisuudessa myös messuvarusteisiin.
Jody korostaa rakastavansa yrittäjän työtä, kaikista haasteista huolimatta. Hänen mielestään pienyrittäjyydessä parasta on se, että ”olet oman ajankäyttösi herra. Oli uskomatonta tajuta, että pystyin lähtemään ulos tapaamaan jotakuta lounaan merkeissä keskellä päivää.” Toimittuaan yrittäjänä kymmenen vuotta hän odottaa malttamattomana seuraavaa kymmenvuotiskautta. ”Haluan vain kasvun jatkuvan. Haluan löytää oikeat ihmiset, joiden avulla voin jatkaa brändini rakentamista ja tavoittaa enemmän ihmisiä.”