Tutkimusten mukaan kuluttajat tekevät jouluostoksia aikaisemmin kuin koskaan (enää ei odotella edes Black Fridayhin asti!). Vuonna 2021 monet aloittivat jo kesällä – ja se tarkoittikin suurinta jouluostossesonkia ikinä. Jos siis olet pienyrityksen omistaja, on tärkeää, että alat ajatella joulusesonkia entistäkin aikaisemmin. Varastoinnista myynnin suunnitteluun – seuraavassa on 7 asiaa, jotka voit tehdä, valmistaaksesi yrityksesi joulusesonkiin.
- Tee inventaario.
- Saa ostajat innostumaan joulupakkauksilla.
- Pysy asiakkaiden mielessä.
- Anna parastasi.
- Suunnittele jouluaiheiset suurtulosteet.
- Päivitä verkkosivustosi sesongin mukaisesti.
- Laadi Pinterest-strategia.
1. Tee inventaario.
Toimitusketjut takkuilevat yhä… Mitä aikaisemmin voit tehdä inventaarion, sitä parempi. Tarkastele viime vuosien myyntiä selvittääksesi, mitkä tuoteluokat olivat eniten myytyjä, ja varmista, että niitä on varastossa. Tuotevalikoiman lisäksi arvioi myös henkilökunnan tarpeesi. Saatat aikoa pidentää aukioloaikojasi joulunalusaikana tai olla avoinna 7 päivää viikossa – varmista siis, että sinulla on siihen myös tarvitsemasi henkilöstön tuki.
2. Saa ostajat innostumaan joulupakkauksilla.
Näytä ostajille, että olet jouluvalmiudessa, yllättämällä heidät jouluaiheisilla pakkauksilla. Olipa kyseessä ostoskassiin sujautettu joulukortti tai punavihreä lahjakassi, näytä asiakkaillesi, että olet valmiina jouluun.
3. Pysy asiakkaiden mielessä.
Ostajat voivat poiketa kauppaasi tai selata verkkotarjontaasi mitään ostamatta saadakseen vain käsityksen myymistäsi asioista. Ole heihin yhteydessä joulun lähestyessä esim. lähettämällä personoitu sähköposti tai mainospostikortti.
4. Anna parastasi.
Tee selväksi, että yrityksesi on sopiva pysäkki jouluostosten tekemiselle. Mitä aikaisemmin sen teet, sitä parempi. Harkitse lahjaoppaiden julkaisua verkkokaupassasi. Niiden avulla asiakkaat voivat helposti löytää sopivat lahjat. Voit myös tarjota henkilökohtaista neuvontaa tai tarjota lahjapaketointia. Pienillä eleillä voit parantaa asiakkaiden kokemusta ja saada heidät palaamaan vielä joulukauden jälkeenkin.
5. Suunnittele jouluaiheiset suurtulosteet.
Suunnittele kaikki tämän joulun kyltit ja suurtulosteet – ottaen huomioon kaikki suunnittelemasi joulutarjoukset ja -tapahtumat. Etsi mieleisesi mallipohja, muokkaa se lisäämällä siihen oma logosi ja brändisi värit ja laita se tilaukseen saman tien. Näin olet valmis, kun on joulukoristelun aika marraskuussa.
VistaPrintin vinkki
Jos sinulla ei ole kivijalkakauppaa, valitse digitaalisista malleistamme. Suunnittele jouluun sopiva banderolli verkkosivustosi etusivulle tai päivitä somesivujen profiilikuvat kauteen sopiviksi.
6. Päivitä verkkosivustosi sesongin mukaisesti.
Entistä useammat tekevät ostokset verkossa – jos siis sinulla on verkkokauppa, varmista, että kaikki toimii moitteettomasti hyvissä ajoin ennen kuin jouluostosbuumi iskee. Pyydä ystäviä ja perheenjäseniä kokeilemaan verkkokaupassasi asiointia käyttökokemuksen selvittämiseksi, jotta voit ratkaista mahdolliset ongelmat hyvissä ajoin ja pyytää heiltä palautetta käyttökokemukseen liittyen. Etsi sivustolta verkkokauppatoiminnon lisäksi muita alueita, joissa on parannettavaa. Harkitse myös paikallisen SEO-strategiasi optimointia, toimitustietojen ja myymälän aukioloaikojen ja UKK-sivun päivittämistä.
7. Laadi Pinterest-strategia.
Pinterest on suosituin inspiroitumiseen käytetty alusta ja joka viides jouluostosten tekijä sanoo, että Pinterestissä nähty sisältö vaikutti vähintään puoleen heidän jouluostoksistaan vuonna 2021. Tänä jouluna tavoitteenasi on siis viettää enemmän aikaa Pinterestissä. Pinterestiä aletaan käyttää joululahjaideoiden hankkimiseen jo heinäkuussa, joten se on täydellinen paikka aloittaa, jos haluat ottaa kauteen etumatkaa. Luo lahjaoppaina toimivia kuvatauluja ja esittele niissä eri tuotteitasi. Ota lisäksi kontaktia yleisöön julkaisemalla uudelleen sellaista sisältöä, joka todella kuvastaa brändiäsi.