Yksi parhaista paikoista tehdä omaa yritystäsi tutuksi on paikalliset käsityömessut tai -markkinat. Paikallistapahtuma on mahdollisuus olla tekemisissä yhteisön kanssa, esitellä tuotteita henkilökohtaisesti paikan päällä ja antaa asiakkaille mahdollisuus tutustua henkilöön yritystoiminnan takana.
Rooted Body Co:n omistaja Kelly Polanco on yrittäjä, joka menestyy paikallistapahtumissa. Hän myy luonnollisia ja käsinvalmistettuja saippuoita, salvoja, voiteita ja kynttilöitä käsityömarkkinoilla sekä pop up- ja muissa tapahtumissa. Haastattelimme Kellyä hänen taustastaan, yrityksensä tarinasta ja siitä kuinka hän hyödyntää paikallistapahtumia edistämään yrityksensä menestymistä.
Tarkoituksenmukainen toiminta
Kuten monet pienyritykset, myös Kellyn liiketoiminta alkoi harrastuspohjalta – ja tarpeen sanelemana. Kelly kertoo omista sekä poikansa iho-ongelmista ja kuinka ne johtivat Rooted Body Co:n toiminnan aloittamiseen. “Olen aina ollut kiinnostunut kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista… Etsin aina vaihtoehtoisia saippuoita, ja kaikkea muuta, mikä on tehty itse juurta jaksain. Eräänä päivänä päätin leikkiä joidenkin ainesosien kanssa ja tehdä niistä jotain.”
Tutkittuaan asiaa ja katsottuaan opetusvideoita verkossa Kelly alkoi valmistaa luonnollisia saippuoita ja antaa niitä ystävilleen ja perheelleen. “Olin aina innoissani, kun joku kokeili tuotetta. Siinä vaiheessa ajattelin, että: “Okei, teen jotain millä on merkitystä. Pystyn tähän.” Hän mainitsee vuoden 2019 joulukuun olleen kuukausi, jolloin harrastusprojekti muuttui yrittäjyydeksi. Tuolloin Kelly avasi Shopify-tilin ja perusti verkkosivuston.
Vistaprintin vinkki
Kelly suunnitteli logonsa yhdessä taiteilijan kanssa. Sinäkin voit suunnitella oman logon yhdessä asiantuntijan kanssa – löydät asiantuntijoita osoitteesta 99designs by Vistaprint.
Kaikki likoon
Rooted Body Co. oli alunalkujaan Kellyn sivutoimi. “Olen optikko, mutta minulla on aina ollut töiden ohella muita mielekkäitä hommia. Kun harrastus muuttui yritystoiminnaksi, luovuin kaikista muista sivutoimista ja keskityin vain käsityönä valmistamiini tuotteisiin, koska ne olivat jotain konkreettista. Tuumin, että: “Vau, tämähän on todellista.”
Monikaan asia ei vedä vertoja oman yrityksen pyörittämiselle – ja Kelly vakuuttaa tämän pitävän paikkansa. “Se tunne on vaan niin hyvä… varsinkin kun ihmiset ihastuvat siihen, mitä valmistat, ja palaavat haluten lisää. On todella mukavaa, että ihmiset kokevat tuotteeni hyödylliseksi.”
Yrityksen pyörittäminen voi kuitenkin olla vuoristorataa. Kelly sanoo, että vaikein osa yrittämistä on niin monen eri roolin omaksuminen ja kaikesta ajan tasalla pysyminen… etenkin niiden tehtävien kohdalla, joista hän ei pidä. “Jos kyseessä ei ole luova työ, tuotteen valmistaminen ja valmiista tuotteesta kuvien ottaminen, tuntuu homma enemmänkin taakalta. Mutta toki kaikki työ vaatii huomiota. Yritän hoitaa niin monta asiaa kuin suinkin pystyn.”
Äskettäin Kelly vähensi päivätyötuntejaan, joten nyt hänellä on enemmän aikaa laajentaa Rooted Body Co:n toimintaa. Koronapandemian myötä Kellylle jäi enemmän aikaa toteuttaa luovuuttaan ja keskittyä yritystoimintaansa parantamiseen, jopa logonsa suunnitteluun. “Kysyin itseltäni: “Kuinka voin hyödyntää tämän ajan viedäkseni yritystoimintani eteenpäin?” Se auttoi suhteuttamaan asiat ja valitsemaan suunnan, johon halusin liiketoiminnan ja elämäni kulkevan. Sain todella paljon aikaiseksi, mikä auttoi viemään Rooted Body Co:ta eteenpäin”
“Kun harrastus muuttui yritystoiminnaksi, luovuin kaikista muista sivutoimista ja keskityin vain käsityönä valmistamiini tuotteisiin, koska ne olivat jotain konkreettista. Tuumin, että: “Vau, tämähän on todellista.”
Tärkeimmät neuvot
“Yksi parhaista neuvoista, jonka olen saanut, on: ole puhtaasti oma itsesi.”
Myyntityö
Suurin osa Kellyn liiketoiminnasta keskittyy paikallismarkkinoille – ja markkinat onkin asia, josta hän on ollut kiinnostunut alusta alkaen. “Olen aina nauttinut paikallisilla markkinoilla käymisestä ja haluan tukea käsityöläisiä, jotka ovat omistautuneet käsintehtyjen tuotteiden valmistamiselle ja levittämiselle.”
Hän innostuu mahdollisuuksista tavata potentiaalisia asiakkaita kasvotusten. “He pääsevät näkemään minut ja ottamaan selvää, mistä on kyse. Minusta tuntuu mukavalta jutella ja olla tekemisissä ihmisten kanssa… se on varmasti yksi vahvuuksistani. Ja tiedostan, että se on hyväksi yritykselleni, koska ihmiset vaikuttavat todella pitävän siitä, että pääsevät tapaamaan henkilön, joka on kaiken takana.”
Heti alusta alkaen Kelly on nähnyt paljon vaivaa tehdäkseen myyntikojustaan mahdollisimman houkuttelevan näköisen. “Näytteillepano on varmasti parantunut. Tuoteasettelu näyttää kauniimmalta ja on kehittynyt sitten alun. Nyt minusta tuntuu, että ihmiset eivät vain voi kävellä sen ohi – heidän täytyy pysähtyä katsomaan, ja tuoksu houkuttelee heidät lähemmäs.”
Kelly myy tuotteitaan myös verkossa, usein asiakkaille, jotka ovat alunperin tutustuneet hänen tuotteisiinsa markkinoilla. “Samat ihmiset palaavat [online]. Tapaan markkinoilla aivan uusia ihmisiä, ja jälkeenpäin saan heiltä usein tilauksia sivustoni kautta, mikä on mahtava juttu.”
Kellyn välttämättömät markkinointitarvikkeet
Käyntikortit olivat ensimmäinen markkinointiväline, jonka Kelly hankki Rooted Body Co:lle. “Asetan ne pöydälle markkinoilla ollessani. Pidän käyntikortteja myös käsilaukussani, jotta liikkeellä ollessani voin antaa niitä ihmisille kertoakseni vähän siitä, mitä teen. Ja kun pakkaan tuotteita asiakkaille lähetettäväksi, sujautan pakettiin myös käyntikortin.” Hän on sisällyttänyt kortin kääntöpuolelle kaikki somekanavansa kannustaakseen asiakkaita kurkistamaan hänen Instagram-sivuilleen ja käymään hänen verkkosivustollaan.
Markkinoilla ollessaan Kelly koristelee myyntikojunsa banderolleilla. “Käytän yhtä banderollia taustana ja toista pöydän edessä. Molemmissa on pelkkä logo ja teksti Rooted Body Co.” Tulevaisuudessa Kelly aikoo hyödyntää markkinoinnissaan useampia mainosmateriaaleja, kuten flyereitä, muistilehtiöitä, mukeja ja päähineitä.
Brändättyjen pakkausten sijaan Kelly lisää brändäyksen tarrojen avulla ympäristöystävälliseen ruskeaan käärepaperiin ja paperipusseihin. Hän myös koristelee pakkaukset kuivakukilla ja sujauttaa toimituksiin mukaanyksittäiset tarrat. “Käytän ruskeaa paperia ja kierrätettyä raffianauhaa, ja koristelen pakkaukset kuivatuilla kukilla ja laitan niihin tarrat. Käyttämäni pakkaukset vetävät ihmisiä puoleensa. Ne ovat vaan niin houkuttelevan näköisiä.”
Hän käyttää myös sosiaalista mediaa, erityisesti Instagramia, antaakseen asiakkaiden kurkistaa Rooted Body Co:n kulissien taakse ja kertoakseen seuraajilleen, miltä markkinoilta hänet milloinkin löytää. Hän julkaisee valokuvia myös uusista tuotteista ja huomauttaa, että suuri osa hänen liiketoiminnastaan (huikeat 85 %) tulee Instagram-klikkauksista.
Katse tulevaisuuteen
Kellyllä on Rooted Body Co:ta koskien useita tavoitteita, niin suuria kuin pienempiä. “Pitkän aikavälin tavoitteeni on, että liiketoiminta jatkuu. Että tuotteita on aina varastossa, ja niitä voi aina tilata verkosta. Ehkäpä pääsen myös siihen pisteeseen, että voin laajentaa toimintaani ja muuttaa koti-tiloistani kaupalliseen työtilaan tai keittiöön, jossa minulla on muutama työntekijä tuotteiden valmistuksessa, jotta itse vapaudun töistä ja voin tehdä enemmän asioita, joista nautin.”
Hän myöntää, että työntekijöiden palkkaaminen olisi tämän tavoitteen saavuttamiseksi välttämätöntä. “Minulla on 16-vuotias poika, joka on erittäin avulias – hän valmistaa usein kanssani saippuaeriä. Mutta tarvitsen varmasti apua verkkosivustojen hallintaan, somemarkkinointiin ja kirjanpitoon. “
Lyhyemmän aikavälin tavoite tällä markkinakaudella on markkinapöytien jatkuva vuokraus – Kellyn tavoitteena on edustaa 3–4 markkinoilla kuukaudessa. “Haluan olla hieman proaktiivisempi ja etsiä markkinapaikkoja itse enkä vain odottaa, että joku ottaa minuun yhteyttä.”
Tärkeimmät neuvot
“Tee se, jos todella nautit hommasta. Älä anna vastoinkäymisten pysäyttää sinua. Yritä parhaasi – yrittänyttä ei laiteta.”