Tee pysyvä vaikutelma – jätä markkinointituote tai yrityksesi esite käydessäsi asiakkaan luona, hoidatpa putkitöitä, maalaat talon tai hiekoitat jonkun kävelytien. Jätettävä tuote tai esite on helppo ja edullinen markkinointistrategia kaikenlaisille pienyrittäjille – etenkin kotikäyntejä tekeville. Ja ne ovat nimensä mukaisia: esite tai tuote, jonka jätät asiakkaalle, esittelee toimintaasi tarkemmin.
Jätettävän tuotteen tai esitteen tärkein tehtävä on toimia muistutuksena ja antaa asiakkaille kaikki tarvittavat tiedot, jotta he voivat ottaa sinuun yhteyttä. Sen lisäksi, asiakkaalle pitäisi antaa myös muunlaista arvoa – siksi käytännölliset esineet, kuten kynät, magneetit ja laukut, toimivatkin hyvin. Jos jätät asiakkaalle jotain halvempaa, kuten käyntikortin tai esitteen, harkitse kupongin tai tarjouksen lisäämistä kannustamaan asiakkaita olemaan hukkaamatta sitä. Palaavien asiakkaiden houkuttelun lisäksi asiakkaalle jätettäviä tuotteita tai esitteitä voidaan käyttää keräämään palautetta, palkitsemaan asiakkaita ja lisäämään tietoisuutta yrityksestäsi.
8 ASIAKKAALLE JÄTETTÄVÄÄ TUOTETTA:
- Perinteiset markkinointimateriaalit: Esitteet, Käyntikortit, Ovimerkit, Magneetit, Tarrat
- Mainostuotteet: Kynät, Kangaskassit, Käsidesi
Näin kodinsisustusalan pienyrittäjät voivat käyttää jätettäviä tuotteita kannustaakseen asiakkaita palaamaan, levittämään sanaa brändistään ja tekemään ammattimaisen vaikutelman. 4 vaihetta alkuun pääsemiseksi:
- Valitse käyttöösi parhaiten sopiva tuote.
- Muokkaa se vastaamaan tarpeitasi.
- Tee siitä omasi näköinen.
- Valitse, miten haluat jaella tuotetta.
Valitse käyttöösi parhaiten sopiva tuote.
Harkitse, kuinka paljon tietoa haluat sisällyttää ja mikä väline toimii sinulle parhaiten. Oletko maalari ja haluat jättää asiakkaille yksityiskohtaista tietoa hinnoittelustasi ja palveluistasi? Voit valita vaikkapa esitteen, jossa on runsaasti tilaa näille tiedoille.
Mieti myös, onko olemassa vaihtoehtoa joka sopii yrityksellesi erityisen hyvin. Jos esimerkiksi olet putkimies, voisit ehkä ripustaa merkin asiakkaan kylpyhuoneen ovenkahvaan. Vai pyöritätkö siivouspalvelua? Jätä asiakkaillesi pullollinen brändäämääsi käsidesiä.
Esitteet
Jätä asiakkaalle esite, joka sisältää yksityiskohtaiset tiedot tuotteistasi ja palveluistasi ja jossa on tuotemerkkisi värit ja kuvia.2
Muokkaa se vastaamaan tarpeitasi.
Seuraava saattaa kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta varmista, että jätettävä tuote (oli se sitten esite tai kangaskassi) on selvästi yhdistettävissä brändiisi. Vaikka toisissa materiaaleissa on enemmän tilaa viestillesi, myös kaikista pienimpien tuotteiden – esim. kynien – tulisi sisältää logosi ja toiminimesi. Varmista, että tuotteen suunnittelu – sen värit, fonttityylit ja mallipohja – heijastaa brändin identiteettiä.
Sen jälkeen tärkein sisällytettävä asia on yhteystiedot. On tärkeää antaa potentiaalisille asiakkaille kaikki tarvittava yhteydenpitoon, olipa kyseessä sitten puhelinnumero, sähköpostiosoite tai verkkosivuston URL-osoite.
Kangaskassit
Anna asiakkaiden mainostaa yritystäsi puolestasi (ruokakaupassa ja muualla) brändätyllä kangaskassilla.3
Tee siitä omasi näköinen.
Asiakkaalle jätettävä tuote voi auttaa luomaan pitkäaikaisia suhteita asiakkaisiin… joten kannattaa varmistaa, että markkinointimateriaalisi eivät ole liian tavanomaisia tai persoonattomia. Pienyritysten on helppo tehdä materiaaleista omiensa näköisiä.
Yksi tapa on suunnitella eri tuotteet asiakassuhteen eri vaiheisiin. Jos vierailet asiakkaan luona esittelyä varten, jätä heille silloin kattava tietopaketti. Harkitse käyntikorttia, jossa on erikoistarjous, tai vaikka mainoskassia, joka sisältää yritystäsi koskevan lukupaketin.
Jos käytät jätettävää tuotetta jälleentapaamisen järjestämiseen, lisää siihen käsinkirjoitettu merkintä – vaikkapa lyhyt viesti käyntikortin kääntöpuolelle tai muistutus uusille asiakkaille ottamaan seuraava askel.
Rutiinivierailu kanta-asiakkaan luona? Heillähän on jo yhteystietosi, joten niitä ei tarvitse heille toistella esitteillä, ovimerkeillä tai käyntikorteilla. Jätä sen sijaan jotain hauskempaa, kuten magneetti tai pinollinen logotarroja.
Ovimerkit
Jätä näitä huomiota herättäviä muistutuksia kaikkialle lähialueellesi – houkuttelet ja kannustat uusia asiakkaita.4
Ole luova jakelun suhteen.
Jätettävät tuotteet yleensä sanan mukaisesti jätetään asiakkaalle kotikäynnin yhteydessä. Mutta nyt kun sinulla on nämä jakeluvalmiit markkinointimateriaalit, ajattele laatikon ulkopuolella.
Kun asiakkaat allekirjoittavat kuitin tai laskun palvelustasi, anna heidän tehdä se brändätyllä kynällä, jonka he voivat pitää itsellään. Riippumatta siitä, käyttävätkö he kynää kauppalapun kirjoittamiseen vai ristisanatehtävän ratkomiseen, se pysyy varmasti asiakkaasi ulottuvilla – pitäen yrityksesi nimen näkyvillä.
Haluatko ilmoittaa uudesta palvelusta tai tarjouksesta? Kerro nykyisille asiakkaille jättämällä heille tuote tai esite… vaikka et edes tarjoaisi heille tällä kertaa palvelua. Olipa kyseessä oveen ripustettu merkki tai uusi esite postiluukusta, voit mainostaa yrityksesi uutuuksia käsinkosketeltavalla muistutuksella.
Personoidut kynät
Jätä asiakkaille jotain, mitä he käyttävät yhä uudelleen – kuten personoitu kynä.