9 uutta tapaa myydä ja markkinoida tuotteita tänä jouluna

Arvioitu lukuaika: 4 minuuttia

Olipa sinulla kivijalkakauppa tai ei, joulusesonki on hyvä aika keskittyä verkkomyyntiin ja käyttää luovuutta tuotteidesi markkinointiin ja myyntiin. Seuraavassa on joitain luovia ideoita tälle joululle tuotteidesi myyntiin, uusien asiakkaiden tavoittamiseen ja ikimuistoisen verkkokauppakokemuksen tarjoamiseen.

Luovia tapoja tuotteidesi markkinointiin tänä jouluna:

  1. Järjestä virtuaaliset käsityömyyjäiset.
  2. Myy ainutlaatuisia tuotteita Instagram-huutokaupassa.
  3. Tee yhteistyötä muiden myyjien kanssa tuotepakettien luomiseksi.
  4. Tarjoa erityisiä ostosmahdollisuuksia.

Oletko valmis aloittamaan myynnin? Tässä markkinoinnin muistilista:

  1. Levitä sanaa.
  2. Maksimoi hakukoneoptimoinnin teho.
  3. Paranna asiakaskokemusta verkkokaupassa.
  4. Ota käyttöön asiakkaiden arvostelut.
  5. Käytä laadukkaita tuotevalokuvia.

1. Järjestä virtuaaliset käsityömyyjäiset.

Jos et tänä vuonna pääse osallistumaan paikallisille käsityömarkkinoille, pystytä myyntikojusi verkkoon. Hyödynnä tätä tilaisuutta ja alenna hintoja, tarjoa uusia tuotteita – ja mikä tärkeintä – jouduta myyntiä kiireen nojalla. Jos verkkomyynti tapahtuu vain muutaman päivän aikana, asiakkaat innostuvat rajoitetuista tarjouksista ja tuotteista helpommin. Innosta asiakkaita verkkomyyjäisistäsi luomalla Facebook-tapahtuma tai lähettämällä kalenterikutsu uutiskirjeen tilaajille… näin asiakkaat voivat merkitä tapahtuman kalentereihinsa muistuttamaan tulevasta tapahtumasta.

Verkkomyyjäisten järjestämiseen on monia tapoja… yhtä oikeaa tapaa ei ole olemassa. Näillä ideoilla pääset alkuun:

  • Luo verkkosivustollasi oma sivu käsityömyyjäisille.
  • Myy tuotteita Facebook-tapahtuman kautta.
  • Luo virtuaaliselle tapahtumallesi kokonaan uusi verkkosivusto, jossa voit esitellä myös muiden myyjien tuotteita. Käytä tätä sivua laskeutumissivuna, joka linkittää eri pienyrittäjien omille myyntisivuille.
  • Liity toisten järjestämiin verkkomyyntitapahtumiin – se voi olla edullinen tapa osallistua ja hyötyä tilaisuudesta. Säästät matka- ja näytteillepanokuluissa ja pääset myymään tuotteitasi muiden innokkaiden myyjien rinnalle.

2. Myy ainutlaatuisia tuotteita Instagram-huutokaupassa.

Olemme panneet merkille, että antiikkikauppiaat ja käsityöläiset käyttävät Instagramia myydäkseen ainutlaatuisia tuotteita. Julkaise kuvia tuotteistasi ja kerro kuvatekstissä selkeästi, että tuotteet ovat myynnissä. Käytä joko huutokauppatyyliä, jossa tarjoajilla on 24 tuntia aikaa kommentoida korkeimmalla tarjouksellaan, tai myy tuotteet viestien saapumisjärjestyksessä eli tuote menee sille, joka ensimmäisenä viestittää ja maksaa.

Muista merkitä alkuperäiseen viestiisi, että tuote on “MYYTY”, mutta jätä postaus yhä näkyville, jotta asiakkaat näkevät, mistä jäivät paitsi – näin voit lisätä jännitystä seuraavaksi myymäsi tuotteen ympärille.

Vistaprintin vinkki

Onko varastossasi epätäydellisiä tai vahingoittuneita myyntituotteita? Laita ne myyntiin alennettuun hintaan. Asiakkaat nauttivat tunteesta, että ovat löytäneet ainutlaatuisen tuotteen, ja sinä pääset varastosta eroon ennen joulun kiirettä.

3. Tee yhteistyötä muiden myyjien kanssa tuotepakettien luomiseksi.

Pienyritykset kukoistavat ollessaan osa yhteisöä – yhdistä siis voimasi muiden yrittäjien kanssa tuodaksenne markkinoille yhdessä kokoamianne tuotepaketteja tai lahjakoreja. Asiakkaasi löytävät yrityskumppanisi ja yrityskumppanisi asiakkaat löytävät sinut – kaikki hyötyvät. Aloita ottamalla yhteyttä paikallisiin pienyrittäjiin, joiden tuotevalikoima täydentää omaasi. Jos sinä esimerkiksi olet erikoistunut urheiluvaatteisiin, voit ryhtyä yhteisyöhön paikallisen kuntosalin kanssa, ja yhdessä voitte tuoda markkinoille tuotepaketin teemalla “Uusi vuosi, uudistunut olo”. Jos omistat leipomon, ota yhteys paikalliseen kodinsisustuskauppaan, ja luokaa yhdessä leivonta-aiheinen lahjakori (johon tietysti kuuluu syöntivalmiita herkkuja!).

4. Tarjoa erityisiä ostosmahdollisuuksia.

Joulu on shoppailun kulta-aikaa… anna asiakkaillesi siis muitakin mahdollisuuksia ostosten tekemiseen kuin verkko-ostokset tai kivijalkaliikkeessäsi käynti.

Yksityistapaamiset. Tarjoa tiloissasi yksityistapaamisia tarjotaksesi asiakkaillesi jotain uutta ja käytännöllistä. Asiakkaat arvostavat tilaisuutta kurkistaa tiloihisi rauhassa, ja ehkäpä he pääsevät samalla myös tutustumaan uutuustuotteisiisi.

Ostokset kotiovelta. Tuo myymäläsi asiakkaan luo! Neuvoteltuasi asiakkaan kanssa puhelimessa tai videon välityksellä, tuo valikoidut tuotteet näytille hänen kotiinsa. Tällainen henkilökohtainen ostokokemus saa asiakkaan kuin asiakkaan tuntemaan olonsa erityiseksi.

Yksityiset verkkomyyntitilaisuudet. Jos asiakkaat haluavat tehdä ostoksensa kotoa käsin, ehdota heille verkkotapaamista. Pyydä asiakkaita ennen tapaamista täyttämään lomake, jossa on tarkat tiedot siitä, mitä he etsivät. Kun sitten on yhteisen videopuhelunne aika, voit suositella asianmukaisia tuotteita.

5. Levitä sanaa.

Kuinka sitten päätätkin tuotteitasi myydä tulevan sesongin aikana, varmista, että asiakkaat ovat tietoisia kaikista uusista tarjouksista. Luo some-postaus, jossa kerrot tulevasta tapahtumasta, kerro postikortilla yksityistilaisuuden mahdollisuudesta tai lähetä sähköpostilla uutiskirje, jossa on verkkotapaamisen ilmoittautumislinkki.

6. Maksimoi hakukoneoptimoinnin teho.

Varmista, että asiakkaat löytävät yrityksesi verkosta! Vaikka aina on hyvä pitää yhteyttä paikallisyhteisöösi, verkkosivuston avulla voit tavoittaa asiakkaita joka puolelta maailmaa. Joten kun lisäät uusia tuotteita sivustollesi, muista seurata hakukoneoptimoinnin (SEO) parhaita käytäntöjä, jotta näyt useammissa Google-hauissa.

7. Paranna verkkosivustosi käyttökokemusta.

Useammat ihmiset tekevät nyt ostoksensa verkossa… huolehdi siis verkkosivustosi käyttökokemuksen helppoudesta. Jos olet suunnitellut ja rakentanut sivustosi itse, saatat huomaamattasi olla puolueellinen käyttäjäkokemuksen arvioinnissa – pyydä sen sijaan luotettavia ystäviä tai perheenjäseniä kokeilemaan ostoprosessia ja antamaan siitä palautetta.

Vistaprintin vinkki

Monet käyttävät ostosten tekemiseen mobiililaitteita, joten varmista, että sivustosi toimii hyvin myös pienemmillä näytöillä.

8. Ota käyttöön asiakkaiden arvostelut.

Älä epäröi pyytää asiakkaita kirjoittamaan arvosteluja. Muistuta asiasta laskujen alaosassa, esitteesi takasivulla ja yksityistapaamisten lopuksi. Sisällytä saamasi asiakaskokemukset markkinointisuunnitelmaasi – julkaise muutamia Facebook-sivullasi, lisää yksi jokaiseen lähettämääsi uutiskirjeeseen tai painata erityisen hehkuva suositus seuraavaan esitteeseen tai mainoslehtiseen.

9. Käytä laadukkaita tuotevalokuvia.

Kaupittelitpa käsityönä tehtyä päähinettä somessa tai lataatpa kuvia verkkomyyjäisiäsi varten, varmista, että kaikki brändivalokuvasi ovat tarkkoja ja näyttävät hyvältä. Jos asiakkaat tekevät ostoksensa verkossa, he eivät näe tai pääse käsin koskettamaan tuotettasi… joten pyri luomaan paras mahdollinen kokemus hyvien valokuvien avulla. Näytä tuotteet luonnollisessa valaistuksessa ja ota kuvia eri kuvakulmista, jotta asiakkaat voivat nähdä tuotteesi kolmiulotteisesti.