Juttelimme Vistan 99designs-palvelun luovan johtajan Tristan LeBretonin kanssa ja pyysimme häneltä vinkkejä nettikaupan mahdollisuudet maksimoivan verkkosivuston luomiseen. Tristanin neuvot lukemalla opit luomaan sivuston, joka toimii hyvin, houkuttelee asiakkaita ja sopii brändisi tyyliin.
Vaikka verkkosivusto ja varsinainen kivijalkakauppa sijaitsevat eri paikoissa ja saattavat palvella eri tarkoitusperiä, niillä on paljon yhteistä. Kummatkin kertovat brändistäsi, esittelevät tarjontaasi ja pyrkivät herättämään kävijöiden mielenkiinnon sekä auttamaan tekemään tulosta. Nämä yhtäläisyydet tarkoittavat, että kivijalkakaupan visuaalisen markkinoinnin onnistumista koskevat lainalaisuudet voivat auttaa myös verkkosivustoa menestymään.
Muista, että verkkosivusi edustavat sinua – ja yritystäsi – huolimatta siitä, laaditko aivan uusia sivuja vai päivitätkö tämänhetkisten sivujesi ulkoasua. Kivijalkamyymälän julkisivun tapaan myös digitaalisen julkisivun ja verkkomarkkinoinnin on onnistuttava seuraavissa tehtävissä:
- Brändin ilmentäminen.
- Uusien asiakkaiden houkutteleminen.
- Tiimisi esittely.
- Tarjonnan esittely.
- Käyttäjäkokemukseen panostaminen.
- Ilmeen päivittäminen.
- Asiakasarvostelujen tarjoaminen.
- Myynnin varmistaminen.
1. Brändin ilmentäminen
Brändisi on oltava verkossa yhdenmukainen painotuotteiden ja muiden brändättyjen tuotteiden kanssa, eli väripaletin, typografian, kuvien ja brändin äänen on oltava samat. Jotta voit tehdä asiakkaisiin hyvän vaikutuksen ja parantaa yrityksesi uskottavuutta, avainasemassa on varmistaa brändin yhtenäisyys kaikilla markkinointikanavilla.
Yhdenmukaisuutta ja brändin omaa tyyliä voi ilmentää värien kautta, sanoo Tristan. ”Värien ja tunteiden välillä on luontainen yhteys (joka perustuu pitkälti psykologiaan!). Siksi värien valinta vaikuttaa suuresti yrityksen ja asiakkaiden väliseen suhteeseen. Väreillä on siis tärkeä rooli yleisen brändi-identiteetin muodostamisessa, minkä lisäksi ne vaikuttavat merkittävällä tavalla siihen, miten ihmiset kokevat yrityksesi ja miten he toimivat suhteessa siihen.” Tristan suosittelee käyttämään brändin päävärejä runsaasti etenkin yrityksen sivustolla esimerkiksi tärkeissä otsikoissa, taustalla ja kuvissa. Tehostevärejä kannattaa käyttää säästeliäämmin ja hyödyntää niitä vaikka kuvakkeisiin ja painikkeisiin.
VistaPrint-vinkki
Oma sivusto on mahtava kanava, jonka kautta voit antaa asiakkaille myös lisätietoja yrityksestäsi – ilman huolta siitä, mahtuuko brändin tarina käyntikortin kääntöpuolelle. Luo ”Tietoja meistä” -sivu, joka kertoo vierailijoille lisää sinusta ja brändistäsi.
2. Uusien asiakkaiden houkutteleminen
Verkkosivustosi täytyy toimia markkinointivälineenä siinä missä banderollien ja mainoskylttienkin: niiden tarkoitus on houkutella yritykseen uusia asiakkaita. Koska sivustosi on aina auki ja saavuttaa enemmän ihmisiä, sen on autettava uusia asiakkaita löytämään luoksesi muitakin kanavia tehokkaammin.
Aloita optimoimalla verkkosivustosi Googlen kaltaisia hakukoneita varten. Sisällytä sivuston tekstiin olennaisia hakusanoja (kuten ”kauneushoidot Porissa”). Valitse hakusanoja, jotka määrittelevät toimintasi ja sijaintisi. Tämä takaa, että kun asiakas etsii paikallista kauneushoitolaa, näyt hakutuloksissa. Sisällytä nämä hakusanat eri laskeutumissivuille ja sivuston metatietoihin.
3. Käyttäjäkokemukseen panostaminen
Tristanin mukaan netistä saatu ensivaikutelma on olennaisen tärkeä. Varmista, että mahdolliset asiakkaat haluavat viipyä sivustollasi: tee käyttökokemuksesta saumaton. ”Vaikka verkkosivuston varsinainen sisältö riippuu yrityksestä ja sen asiakaskunnasta, asiakaskokemusta ei voi parantaa, jos navigointi ei suju helposti tai brändäys ei ole yhtenäistä ja selkeää.”
Pyydä ystäviä ja perheenjäseniä testaamaan verkkosivustoa matkapuhelimilla ja kotitietokoneilla. Näin varmistat, että he näkevät samat asiat kuin sinäkin. Pyydä sitten palautetta verkko-ostosten tekemisestä ja maksuprosessista. Tristan huomauttaa, että ”Sivuston selaaminen kännykällä kattaa nykyään valtavan osan verkkokauppojen liikenteestä, joten sivuston täytyy olla responsiivinen ja mukautua asiakkaan älylaitteen näytön kokoon. Tämä takaa asiakkaalle saumattoman brändi- ja ostoskokemuksen käytetystä laitteesta riippumatta.”
Vaikka verkkosivuilla ei käytetä flyereitä tai banderolleja, voit silti hyödyntää opasteita – sivuston siirtymispalkin muodossa. Kaikki sivustolla navigoinnin mahdollistavat linkit ovat kuin kaupan katosta roikkuvat kyltit eri osastojen yllä: ne auttavat asiakkaita löytämään nopeasti etsimänsä, ennen kuin he kyllästyvät ja päättävät lähteä pois. Varmista, että navigointilinkit (kuten Yhteystiedot, Galleria, Tuotteet ja Tietoa meistä) ovat selkeitä, kompakteja ja kuvaavat kohdetta tarkasti.
”Asiakkaan täytyy tajuta heti, kuka sinä olet ja mitä voit tarjota. Sivulla on oltava vakuuttava toimintakehotus, joka auttaa käyttäjiä ottamaan seuraavan askeleen. Se voi tarkoittaa esimerkiksi uutiskirjeen tilaamista tai rekisteröitymistä ilmaista kokeilujaksoa varten. Jos asiakas haluaa vain selata sivuja, tarjontaasi tutustumisen ja halutun tiedon löytämisen on oltava hänelle helppoa.”
4. Tiimisi esittely
Kun asiakas astuu sisään liikkeeseen, häntä tavallisesti tervehtii ystävällinen henkilökunnan jäsen. Tämä kasvattaa asiakkaan luottamusta ja antaa brändillesi inhimilliset kasvot. Verkkosivustosi voi toimia samaan tapaan.
Tee liikkeesi verkkoversiosta henkilökohtaisempi ja lisää sivu, jolle lataat tiimisi valokuvat ja kerrot jokaisesta jotakin. Pyydä tiimin jäseniä julkaisemaan blogitekstejä tai esittelemään sivustolla ”Henkilökunnan valinnat” -tuotteita. Tämä on loistava tapa osoittaa sivustolla vieraileville, että brändisi takaa löytyy oikeita ihmisiä, mikä puolestaan auttaa kasvattamaan brändiuskollisuutta.
VistaPrint-vinkki
Jos verkkosivustolla vieraileva tarvitsee apua, tee yhteyden ottamisesta helppoa. Sisällytä sivustolle yhteydenottolomake tai puhelinnumero, sähköpostiosoite ja postiosoite ja sijoita ne sivustolla kohtaan, josta ne löytää helposti.
5. Tarjonnan esittely
Jos olet joskus järjestellyt tuotteita esille kaupassa, tiedät, miten paljon työtä myymäläsuunnittelu vaatii. Tuotteiden sijoittelu ja esillepanotapa voivat vaikuttaa suuresti siihen, minkä käsityksen asiakkaat saavat myymäläsi tarjonnasta. Sama koskee myös digitaalista markkinointia: älä yritä ahtaa kaikkea yhdelle sivulle vaan jaa tuotteet eri kategorioihin. Näin et lannista uusia kävijöitä. Tristanin mukaan yksi yleisimmistä pienyrittäjien tekemistä virheistä on luoda (vahingossa) liian sotkuiselta vaikuttava verkkosivusto. ”Mitä intuitiivisempi käyttäjäkokemus on, sitä helpompaa asiakkaalle on löytää etsimänsä ja tehdä ostos.”
Jos aiot käyttää paljon tuotevalokuvia, Tristan suosittelee valitsemaan otoksia, jotka kuvaavat brändin persoonallisuutta autenttisesti ja vastaavat brändin tyyliä. ”Käytä sekä tuotekuvia että oikeita ihmisiä kuvaavia otoksia, joissa omat asiakkaasi tai työntekijäsi käyttävät tuotetta.”
Tristanin mukaan valokuvat ovat olennainen osa verkkosivuston ulkoasua ja markkinointia: niillä on valtava merkitys nettikaupan menestyksen kannalta. ”On tärkeää, että kuvat ovat korkealaatuisia. Koska asiakas ei voi tutustua tuotteisiin henkilökohtaisesti, valokuvat ovat ratkaisevassa asemassa sen kannalta, että asiakas pystyy ostamaan tuotteita luottavaisin mielin. Esitä tuotteet kuvissa niiden parhaassa mahdollisessa muodossa ja vältä kuvapankkikuvia sekä matalan resoluution kuvia. Ne saavat sivuston vaikuttamaan vanhalta, huonolaatuiselta ja epäluotettavalta.
Näe enemmän vaivaa ja takaa hieno ilme kauniilla taustakuvilla sekä lukuisilla korkealaatuisilla valokuvilla. Ota kuvia, jotka esittävät tuotteita tarkasti mutta ovat silti uskollisia brändin tyylille. Jos olet luonnollisia raaka-aineita käyttävä kynttiläntekjä, somista kuvat kukkakoristeilla ja luomukankailla. Jos tarjoat palveluja, lataa sivulle ennen ja jälkeen -kuvia, jotka esittävät työsi tulokset.
Myit mitä tahansa, muista päivittää kuvat ja tavaraluettelo säännöllisesti, jotta verkkosivustosi on aina tuore ja ajantasainen.
6. Ilmeen päivittäminen
Kun verkkosivusto on toiminnassa, vältä tekemästä liian rajuja muutoksia: ne voivat hämmentää tai lannistaa asiakkaan, joka kävi nettikaupassasi aiemmin säännöllisesti. On kuitenkin tärkeää varmistaa, että sivusto pysyy mielenkiintoisena.
Tristan suosittelee suhtautumaan digitaaliseen julkisivuun kuin kivijalkakaupan näyteikkunaan: sivustonkin voi pitää kiinnostavana ja ajantasaisena parilla helpolla tavalla. ”Mieti, voisitko täydentää vanhaa väripalettia uudella tehostevärillä tai muuttaa värien sävyä tai kirkkautta ja piristää sivujen ilmettä sitä kautta. Jos pelkäät liian yllättävää lopputulosta, päivitä sivuston ilme tietyn vuodenajan tai juhlapäivän hengessä.”
”Dynaaminen sisältö, kuten hienostuneet animaatiot, sosiaalisen median syötteet, videot ja uudet tuote-esittelyt, varmistavat tehokkaasti, että digitaalinen näyteikkunasi ei tunnu väljähtyneeltä ja sivuston ilme vastaa brändin persoonallisuutta. Jopa yksinkertaisen varjostuksen lisääminen tasaisiin väreihin voi luoda hauskan ja huomiota kiinnittävän tyylin, joka sopii täydellisesti painikkeisiin, tekstilaatikkoihin, kuvakkeisiin ja tuoteominaisuuksiin.”
7. Asiakasarvostelujen tarjoaminen
Asiakasarvostelut ovat elintärkeitä pienyrittäjälle, ja tarpeeksi palautetta kerättyäsi voit käyttää arvosteluja hyödyksesi. Sisällytä arvosteluista otettuja lainauksia eri kohtiin sivustolla tai laadi erityinen ”Asiakasarvosteluja”-sivu, jossa mahdolliset uudet asiakkaat pääsevät tutustumaan tyytyväisten asiakkaiden kommentteihin.
8. Myynnin varmistaminen
Yksi kivijalkakaupan tärkeimmistä tehtävistä on tietenkin myydä tuotteita. Verkkosivustosi voi hoitaa samaa tehtävää – eikä nettikauppa ole koskaan kiinni. Sivusto pystyy hyväksymään tilauksia ympäri vuorokauden, joten se voi auttaa tekemään tulosta uskomattoman tehokkaasti. Varmista, että jokaisesta tuotteesta tai palvelusta on sivustolla riittävästi tietoa. Anna asiakkaille kaikki ostopäätökseen tarvittavat tiedot niin hinnoittelun, saatavuuden kuin kokojen osalta.
VistaPrint-vinkki
Myykö yrityksesi palveluja eikä tuotteita? Voit hyödyntää nettikauppaa joka tapauksessa: ota käyttöön digitaaliset maksuvaihtoehdot ja lahjakortit.